måndag 27 februari 2012

Fem ord att inspirerars av

En skrivövning som jag både gjort själv flera gånger på olika skrivkurser och använt på egna skrivkurser tänkte jag prångla ut idag. Den handlar om att välja en viss sorts ord. Så här kommer den:

Ta fram papper och en penna. Eller använd dator/telefon, vad du nu vill skriva på. Och för att göra det här krävs att man är okej med att skriva ner vad som först ramlar ner ur skallen. Börjar man tänka, då har man redan planerat och det är inte meningen. Det ska bara vara det som ligger närmast till hands, så trots beskrivningarna nedan lägg inte ner för mycket tid på att fundera på betydelse. Så papper och penna, eller än hellre kommentera i det här inlägget med de ord du associerar till. Dina ord ska utgå från följande beskrivningar:

  1. Ett mjukt ord.
  2. Ett vasst ord.
  3. Ett runt ord.
  4. Ett blått ord.
  5. Och inför detta sista ord får du faktiskt fundera lite, kanske rent av något ord du gått och mumlat på ett tag: Ett ord du längtar efter att få använda.


Vad ska man göra med sina ord? Ja, del två innebär att du får plocka fram telefonen eller annan äggklocksliknande mojäng för att ställa in den på max 12 min och skriva en text där samtliga av dina ord ingår. Skulle det vara en skrivkurs så kunde du drabbas av att orden skrivits på lappar och du fått dra 5 ord, kanske nåt av dina, troligen flera av nån annans ord. Men just nu får du hålla till godo med dina egna ord.

Och blir du riktigt ivrig så föreslår jag att du söker dig vidare till länken Skrivkurser och kommer på kurs. Du kan efter din 10 minuters övning, titta igenom din text och peta lite vidare i den om du vill eller välj en annan text som du vill skicka in.


15 kommentarer:

Jenny sa...

1. manna
2. säv
3. god
4. måndag
5. kuk

Förlåt var det sista lite provokativt? Helt ärligt så har jag funderat på när man får använda det ordet, då jag nyss läste färdigt en bok där det användes, och i hemlighet och i tystnad brukar jag svära med det i kombination med något annat ord. Det är ju ett oerhört fult ord, men samtidigt kraftigt, och vuxet och vulgärt...

tack för skrivövningen!

Mia Skrifver sa...

Ljuvliga ord Jenny! Och nej, inte är det sista vulgärt. Det är väl en kroppsdel också, har jag för mig. Förr i världen stod det väl till och med i telefonkatalogen: kuk-kul...

Jenny sa...

Och här är tiominutersövningen (som jag roade mig med på tåget till Hfrs :)):

Erik lät sig bländas av solen. Kroppen värmdes av den heta bryggan och hela han badade i ljus. I ögonvrån vajade säven lojt, det vita ljuset sprang fram mellan stråna. Han slöt ögonen igen och justerade sin kropp lite. De gamla badbyxorna kändes spända och han fick flytta lite på kuken och pungen för att byxlinningen inte skulle skära in i det mjuka.

”God morgon”, hörde han bakom sig. Han kisade mot stranden. Där stod farfar, redo för sitt förmiddagsdopp. På sommaren var förmiddag morgon. Erik satte sig upp och vinkade. Det var första måndagen i juni, första riktiga sommarlovsdagen och de hade fått en värmebölja som en fin present.

Farfar vadade i sjön från stranden. Han sträckte på kroppen, bröstet utåt, det grå håret på bröstet spretade ut i små oregelbundna tovor. Han kastade sig i vattnet när han kommit till en meters djup och simmade ut med stora kraftiga simtag. Erik följde honom med blicken. Hos farfar fick man ta det lugnt, bara ligga på bryggan. Visserligen krävde han att alla steg upp och åt frukost tillsammans, men den här morgonen hade Erik faktiskt varit först ute. Medan farmor fortfarande stod vid spisen och lagade mannagrynsgröt hade han begett sig ut i trädgården. Ut på den lilla stigen, ut på bryggan, utan att äta frukost. Han ville vara först ute på bryggan den dagen. Han ville bara ligga där och blunda. Kanske skulle han simma lite. Men främst ville han ut på den ljusaste platsen på ön – platsen där vitt solljus kom rakt uppifrån, och speglades mot sjöns krusningar och bländade honom från alla håll. Han ville försvinna in i ljuset. Bli ljus själv.

Jenny sa...

men suck vilka stereotypa könsroller det blev... farmor vid spisen, huhhuh.

Maria Turtschaninoff sa...

Tass
Pik
Måne
Gurka (hur funkar min hjärna där? Kanske för att blått är svalt och det är gurkan också?)
Sisal

Skall se om jag får ihop en text också!

Helena S sa...

Med BALSAM i håret satt jag i bastuvärmen och funderade SKARPT. BINGO! VIOLER är blå. SLUT! (på engelska)

Helena S sa...

kändes helt fel och ocoolt med blå violer men det var nu tyvärr de som först ploppade upp.

Mia Skrifver sa...

Började verkligen längta efter sommar när jag läser din text. Och alla orden är med. Jag tycker speciellt bra om beskrivningen av farfars hår på bröstet.

Mia Skrifver sa...

Härligt Maria. Hjärnans vägar är outgrundliga. Gurka är hur blått som helst.

Mia Skrifver sa...

Tänx Helena. Och det är väl inget ocoolt med blå violer och om de dyker upp först, tja då gör de det. Gillar slutklämmen också.

syko kajsa sa...

bomull
spett
mor
moln
Antonio Banderas
De fyra första är ju ganska förutsägbara, men försök uttala Antonio Banderas med lite viskande röst på spanska så förstår du. Sen går man bara och väntar på att nån ska be en namnge en slumpmässig manlig skådis.

syko kajsa sa...

10 sekunders story:
Min röst är som bomull när jag viskar: Antonio Banderasch... Mor min skulle sätta mej på spett om hon visste, men jag har det bra på mitt Banderas-moln.

Mia Skrifver sa...

O vad glad jag blir! Jag förstår. Ska börja ägna mig åt det, uttala Antonio Banderassch med viskande röst, med jämna mellanrum ska jag gå omkring och göra så. Tack för 10 sekunders storyn och orden!

syko kajsa sa...

Tack själv för inspirationen! Tänk vad fint det skulle bli att sy små tavlor med 10 sekunders storyn, skulle bli ett intressant konstverk!

Mia Skrifver sa...

Jamen gör det! Åtminstone går det ju att skriva: 10 sekunders story och sen ett litet litet motiv.