lördag 4 februari 2012

Låt alla blommor blomma

Igår på ett seminarium påpekade en av deltagarna angående Pär Lagerkvists Gäst hos verkligheten att han har låtit blommor blomma samtidigt, som hägg och syren och dessutom kan man käka vinbär. Jag blev alldeles lycklig av tanken. Det är länge sedan jag läste boken så jag måste kolla upp det. Men trovärdighet blir lättare att förstå när man kan strunta i realistiskt sant och låta alla blommor blomma samtidigt för att det är rätt i just den värld som skildras. Dessutom stämmer det rätt väl med det jag övervägt ett tag, men tvekat inför, eftersom jag låtit mig hindras av vad som är realistiskt möjligt. Men varför ska det hindra mig om det inte hindrat Pär? Trovärdigt i den värld jag vill bygga, javisst. I verkligheten, aldrig. Inte ens vid extremt väder.

Inga kommentarer: