måndag 20 februari 2012

Skriv om ljus

Ljuset är på väg tillbaka. Insåg jag då jag blåste ut ljusen för de kändes lite onödiga. Det fick mig också att besluta mig för att skriva om ljus idag.

Gryning och soluppgång. Det är väl rätt tid att fundera på hoppfullhet när mörkret håller på att släppa greppet. Och dessutom tror jag att det kan behövas ett stråk av ljus, en lykta åtminstone. Dagen ska alltså ägnas åt att samla ord kring ljus. Minst 10 stycken. Men det får inte vara sådana ord som jag hittar på själv utan de måste komma utifrån. Från text eller någon annan. Däremot är associationerna mina. Mot ljuset alltså.

1 kommentar:

Mia Skrifver sa...

De ord jag samlat ihop från vad folk sagt, ur en artikel, från dagstidningen, en gatuskylt och från en text jag läst för en skrivkurs är följande:

port, eld, hoppfull, värme, bländande, mirakel, fönster, klarhet, damm, dröm, stråla.

Och jag skippade miraklet i min text, det skulle ha blivit för påklistrat. Men i övrigt gillar jag mina ord för ljus.