torsdag 18 april 2013

Skriver rädd mitt på pappret

Rädd. Orolig. Eller andra känslor som tenderar att finnas i mängd när man försöker skapa spänning i text.

Fick en fråga av Moa om hur man kan gestalta det på andra sätt än andning och hamrande hjärtan.

Ärligt talat börjar jag ofta där. Det är en himla massa andning och skenande hjärtan innan jag redigerar bort dem. För det är lätt. Det är det första man råkar tänka på, för det är så det brukar vara. Och brukar gestaltas.

Men för att råda bot på det. Jag brainstormar. Skriver ordet rädd mitt på pappret och associerar. Hur ser rädsla ut? Kanske blir ansiktsuttrycket spänt, så vad har man att spänna i ansiktet, hakan t.ex. Eller knipa ihop ögonen, blunda. Eller hur kan man annars använda kroppen? Gräva in naglar i skinnet. Hålla i sig hårt. Skaka på huvudet. Och kan man beskriva andningen på annat sätt? Hjärtat? Hur kan ett hjärta slå, vad kan det liknas vid? Smedens hammare mot städet?

Än, inuti? Torr i halsen. Hur torr? Hur är det att vara törstig, hostar man torrt - men om man inte kan då, ifall nån hör? Magen. Som magar kan vridas in och ut.

Vad gör man? Säger man nåt? Upprepar samma fråga kanske. (Fast skriv helst inte ut det många gånger...) Ber man om något?

För att beskriva rädsla, oro eller andra känslor, hur ser det ut, hur känns det inuti? Brainstorma. Fundera på tio möjliga sätt att beskriva hur nån som är rädd ser ut. Sätt det i relation till situationen. Och skriv inte ut att karaktären är rädd, säg rädd på alla andra sätt utom med rätt ord.

Fast ibland ska man skriva det också. Hoppa över gestaltandet och låta karaktären vara - rädd. För att det kanske inte råkar vara den viktigaste grejen att gestalta varenda rädsla. Det kanske är nåt annat som är viktigare i situationen.

12 kommentarer:

Charlotte C sa...

Tack för tipsen! Jag har alldeles för mycket hjärtbank och korta andetag i min text för att det ska vara hälsosamt! :)

Helene C sa...

Himla bra tips! Det är så lätt att man använder sig av dom gamla tråkiga beskrivningarna bara. Men som du säger, det är så många andra saker som kan gestalta rädsla och andra känslor.

Mia Skrifver sa...

Charlotte: Det har jag också, men får en känsla av att det är ett enda dunkande och flåsande...

Helene: Man får börja med det vanliga och sen fixa det. Så att man får olika sorters rädsla.

Kati sa...

Mycket bra tips, tack!!

Mia Skrifver sa...

:)

Jenny sa...

Tack för bra tips på "tänk". :D

Fia Filur sa...

Bra tips! Tänk vad många bra grejer man kan få fram bara man tänker till lite! :)

Mia Skrifver sa...

Jenny: Ja så kan man ju också uttrycka det. :)

Fia: Hjärnstorm är bra på det viset.

Anneli sa...

Superbra tips! Tack!

Mia Skrifver sa...

Kul du gillar!

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Ganska precis sådär brukar jag göra, fast inte fullt så medvetet som du formulerade det. Kul att läsa hur du gör! Jag ska testa att faktiskt skriva ner vad jag försöker gestalta nästa gång, det kan ju inte skada. :-) Tack!

Ha det fint!
/Liv

Mia Skrifver sa...

Jag gör det aldrig första varvet jag skriver. Då skriver jag bara. En massa dynga. Sen går jag in och fixar och tänker över vad det är jag vill ha fram. Och hur.

Ha det fint du med!