tisdag 10 september 2013

Äntligen vid min läst

Äntligen stod prästen i predikstolen (Selma Lagerlöf Gösta Berlings saga)*
Eller, äntligen sitter jag vid datorn med manushögen bredvid mej. Visserligen hostar jag med jämna mellanrum sönder innanmätet, men det är hostskrällar man får ta.

Ivrig, herrejöss vad ivrig man blir av att ligga en dag på soffan. Alltså låg och läste inför bokmässan i Helsingfors, då jag ska sitta i samma panel som en drös andra författare och har nu plöjt igenom Johanna Holmströms Asfaltsänglar. Skulle säga trevlig läsning, men tidvis är det kanske inte trevlig som beskriver bäst, utan mer att jag fascineras av att få ta del av något jag känner dåligt till. Dessutom, ah, språket! Hon har ett så fantastiskt fint språk. Vad det handlar om? Om att vara flicka, muslim och att faktiskt få vara just det flicka och muslim, inte bara på olika sätt möjlig att använda och därmed utsatt.

Som jag skrev igår, arbiskursen börjar snart. Tja, dessutom blev den knökfull nästan med en gång. 11 av 12 personer anmälde sej klockan 18. Kontrollerade precis, nu är det folk på reservplats. Måste fundera på hur jag gör med det.

Men nu nu nu, texten, ah, texten! Jag känner mej som om jag kom springande med armarna utsträckta för krama sönder och samman allting, som jag har längtat! Fattar du! Glädjeyran! Ballonger. Trumpetfanfarerna. Hejaklacken. Applådåskorna. Och en kopp kaffe! (Igår ville jag inte ens ha kaffe, det säger en hel del om vilken grad av vissenhet vi talar om.)

Där tog jag en liten paus i yran för att hosta. Men nu är jag klar med det och kan sätta igång.



*En av de häftigaste inledningsmeningar som skrivits i svensk litteratur.

12 kommentarer:

Fia Filur sa...

Åh, vad härligt att du är på gång igen! Bara att köra på då!

Mia Skrifver sa...

Här kör jag som attans. Hinner knappt kolla fartbegränsningarna.

minna lindeb sa...

Äntligen gick trafikpolisen hem för att begrunda sitt trista yrkesval.

Mia Skrifver sa...

Dan därpå gick trafikpolisen tillbaka och skapade fullständig förvirring i trafiken genom att vinka in alla i korsningen samtidigt.

Maria Turtschaninoff sa...

Hurra!
(Fast vik hädan, hosta.)

Mia Skrifver sa...

Ja, vik hädan. Hostan alltså. Inte du.

Jolin sa...

Njut! Och jag har äntligen kommit till det skede av jobbhögen att jag kan ta itu med testläsares kommentarer och jobba vidare med det manuset. Jippii!

Mia Skrifver sa...

Wunderbaum, Jolin! Kör hårt du med. Själv ska jag hasta vidare med de återstående 20 sidorna. SEN!!!!

Eva-Lisa sa...

Vad skoj med så stort intresse! Då återstår bara dilemmat hur du gör med reserverna. Men det löser sig säkert :)

Mia Skrifver sa...

Ja det finns ju två sätt. Det ena är att bli för många och det andra är att inte bli det. Det är ett knepigt problem ändå.

Kati sa...

heja!

Mia Skrifver sa...

:D