torsdag 19 september 2013

Författarintervju med Katarina Persson


Idag har jag fått besök av Katarina Persson som debuterar med en roman, 90 minuter. Jag fick nöjet att ställa henne några frågor om bok och skrivande. Boken ges ut av Frank förlag (förutom att de saknar ett c i sitt namn, så måste jag ju påpeka att vilket förträffligt förlagsnamn).

Jag har följt Katis blogg och vet hur glad jag blev när hon äntligen klättrade ut ur hemlighetsmakeriet och sa att hon skulle få sin bok publicerad. Hur som helst, här, intervju med Kati om hennes 436 sidor långa debutroman (inget dåligt sidantal det).

Du har skrivit en bok, 90 minuter, heter den. Vad handlar boken om?

Boken utspelar sig under ett år i min huvudkaraktär Ninas liv då hon tar jobbet som assistent åt en skådespelare i Hollywood. Detta kommer att förändra hela hennes liv, på ett sätt hon aldrig hade förväntat sig. Både utåt och inåt. Boken handlar om att följa sina drömmar och att hitta sin plats i livet.


Vem är din publik, alltså vem/vilka har du tänkt dig att huvudsakligen är dina läsare?

Kvinnor i alla åldrar, kanske främst de som läser för att underhållas och för att få en stunds verklighetsflykt. De som gillar chick lit och romantiska komedier.


Beskriv ditt sätt att skriva med högst tio ord.

Snabbt, passionerat, egensinnigt... Hm, jag inser att det kan låta som om jag pratar om något helt annat…


Nån del i skrivprocessen som du inte gillar?

Hm, jag gillar nog alla delarna. Det mest ångestfyllda är helt klart det där första råmanus-stadiet, innan man har en hel story. Men ogilla... hm, jag svarar nog väntan, den när man har skickat in sitt manus och väntar på att få veta om det duger. Det är för övrigt där jag befinner mig just nu. Himla frustrerande.


Om du fick träffa IRL någon av dina karaktärer, vem skulle det vara och vad skulle ni snacka om?

Åhh, jag vill ju träffa dem allihop, men ärligt talat känns det som om jag redan gjort det. Jag har ju umgåtts med dem varje dag under ett och ett halvt års tid. Jag skulle förstås gilla att träffa Jake... Men jag svarar Nina, för att få veta vad som hände mellan scenerna, det där som inte kom med.


Vad får kreativiteten att flöda?

Lustigt nog är själva skrivandet den största källan till kreativitet för mig. Att alltid vara i skrivar-mode är som att ha en motor igång dygnet runt som ständigt alstrar nya idéer.


Det man oftast uppmanas att göra för att skriva en bok, är förstås att skriva, men har du ett skrivtips utöver det, nåt som hjälpt dig att skriva?

Precis som du säger. Skriv varje dag. Ta skrivandet på allvar, se det som ett jobb. Skriv om det du brinner för och var inte rädd att utforska områden du inte känner till. Be andra om feedback. Och slutligen, Ha tålamod.


Kul att du tittade in Kati. Lycka till med debuten. Själv ser jag fram emot att plöja igenom din bok.

13 kommentarer:

Malin sa...

Grattis Kati! När kommer boken?

Eva-Lisa sa...

Gillade den där frågan om att träffa sina karaktärer IRL. Tänk om man verkligen fick göra det :)
Jättebra intervju!

Kati sa...

Hej Malin, och tack! :) Den släpps idag. :)

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Beror på vilken man ska träffa i verkligheten, har nån som jag absolut inte vill möte, nånsin.

annakeiler.com sa...

Trevlig intervju om en mycket bra bok :-)

Anna Hansson sa...

Kul att läsa intervjun, och fick ännu en bok att skriva upp på vill läsa-listan nu!

Frida sa...

Bra frågor, och bra svar!
Jag har också en och annan karaktär jag inte skulle vilja träffa.

Fia Filur sa...

Bra intervju!

medankaffetkallnar sa...

Kul med intervju. Boken finns på min "att läsa-lista" också.

Anneli sa...

Bra intervju. Kul att läsa.

Heléne (Bokglam) sa...

Bra intervju :). Kul att få svar på fler frågor.

Kati sa...

Eftersom jag fick veta att en viss Någon blev väldigt upprörd av mitt svar på frågan om målgrupp vill jag bara förtydliga en sak: självklart är även män välkomna att läsa boken. det gör mig jätteglad. vad jag menar är såklart att jag som svar på Mias fråga ser en kvinna som den _typiska_ läsaren. :)

Mia Skrifver sa...

Ah, den där tydligheten. Och håller med, män kan definitivt läsa chick lit, på samma sätt som tjejer kan läsa lad lit.