torsdag 12 september 2013

Kejserlig garderob

Idag mot Helsingfors och höstfest. Herrlian tider.

Utom förstås, klädskåpet. Verkar som om jag inte har några kläder. Det är enormt tragiskt. Och jag har aldrig tyckt om den där sagan, du vet, Kejsarens nya kläder, den får mej alltid att skämmas över kejsarns dumhet.

Me and my petty problems. Jag vet. Men ändå. Snälla klädskåp, innehåll nåt jag inte minns.

På tal om kläder. Alltså om man tänker lite utanför min klädskåp.Jag funderar på karaktärer och kläder. Hur mycket man egentligen beskriver kläder. För kläder fungerar ju ofta som en tidsmarkör. Eller stilmarkör.

Satt och läste igenom en artikel jag skrivit, eller läste korrekturet igår och där har jag bland annat talat om kläderna, hur karaktärerna placeras i en viss tid genom sina kläder. Hur de också tittar på varann och avläser kläderna. Rätt fascinerande, tycker ju jag då.

I vissa romaner beskrivs karaktärers kläder ingående, ibland för att visa att det är en annan tid än nu, ibland för att visa att det är nu. Förutom karaktärsbeskrivande så är kläder en del av miljön.

Samtidigt kan det ibland vara viktigt att inte peta in för många detaljer, knappar och krås, för det är just det, beskrivning, information. Texten kan stanna upp. För det är inte alltid, trots förklaringar, helt lätt att se de där kläderna. Eller sen blir det för mycket eller för litet. Man börjar beskriva en skjorta och undrar om man måste klämma in att karaktären har brallor också. Men det kanske inte är det viktiga. Men det kan bli det ifall nån tror att man har att göra med den där kejsaren igen som struttar omkring som Kalle Anka.

Kläder alltså. Ett sätt att presentera karaktärer för världen och i världen.

Och det är sånt jag står och tänker på när jag tittar in i min för närvarande kejserliga garderob. Önskar bara att kejserlig betydde att det fanns nåt att välja mellan.


17 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Jag har nog kläder där i garderoben. Men har jag rätt kläder? Lagom fina men inte för fina? Lagom för denna lekamen? Lagom med allt? Jag vill vara fin. Men lagom. Argh.

Softy sa...

Alltså suck. Till och med när du skriver om klädproblem så blir det genialiskt. Lyser bengaliskt. Ha en rolig kväll!

när det börjar sa...

Hur lätt som helst ju. Du har Byxorna.

Mia Skrifver sa...

Maria: Just det. Lagom. Och jag misstänker att jag inte ser Kläderna för alla kläder som är i vägen. Men vi kan inspektera varann på tåget och se ifall vi måste via klädbutiken...

Softy: Genialskt klädproblem, det känns inte så. Det känns bara kejsare och som sagt, han är en dummis. Men jo, roligt ska jag ha, oberoende av stass.

Lotta: Det är allt jag har. Men sen då? Vad ska jag iklä resten av min lekamen, brallingarna täcker ju liksom inte allt.

heidi sa...

kanske brallingarna täcker om du drar upp dem tillräckligt högt... silvertejp kan vara till hjälp...

Mia Skrifver sa...

Du menar att jag se ut som min morfar ungefär. Jättesnyggt, verkligen.

Eva-Lisa sa...

Ja, detta klädproblem som ju ständigt tycks drabba de flesta. Jag känner likadant varenda gång jag står där som ett fån och glor i min garderob. Allt känns fel.

Mia Skrifver sa...

Och att man alltid gör det liksom när det är för sent. Står där som ett fån. Man kunde ju ha t.ex. kommit på det för nån dag sen. Och funderat lite grann. Men icke.

kati sa...

Jag måste bara fråga för nu har jag undrat alldeles för länge. det där längst upp, "herrlian tider" vad betyder det???
Kläder är som sagt både en tidsmarkör och ett sätt att ge karaktärerna en identitet, men när man tänker efter, i samtida romaner förekommer det inte lika mycket beskrivningar av hur karaktärerna är klädda, som i tex de historiska romaner som skrivs i nutid. kanske är det mer underförstått att karaktärerna klär sig på ett visst sätt beroende på samhällsklasser osv.vad tänker du om det?

Fia Filur sa...

Haha, angående klädproblem så måste du kolla på denna, den är så kul :) http://www.youtube.com/watch?v=bB2be7IY6k8

Maria Turtschaninoff sa...

Jag måste via strumpbyxbutiken...

Lotta Sanhaie sa...

Vad kul att du har en blogg som handlar om skrivande! Du var och fortbildade oss ordkonstledare för ett drygt år sedan i Karis, och det var ju jättekul. Nu kan jag kolla efter fler tips i din blogg! =)

Ha det så trevligt på festen, själv sitter jag här i grötiga mjukisbyxor och ska natta barn... ;)

Jenny sa...

Visst är det svårt, man vill ju alltid ha något nytt och fräscht, helst något som de andra aldrig har sett. Har samma problem. Nu har det varit debutfester åt alla håll. Svårt men ändå kul. :D

Bokglam (Heléne) sa...

Väldigt intressant inlägg! Ska försöka tänka på det - lagom beskrivning av kläder för att markera något men inte för detaljerat. Tror nu att jag ungefär har skrivit på det sättet, att kläderna beskrivs mer för att beskriva karaktärens personlighet.

Mia Skrifver sa...

Kati: Du kan betrakta det som en blandning mellan härliga och herren, tror jag, men ärligt talat så är det inte riktigt mitt uttryck utan snarast en kompis. Men ungefär härliga tider. Och beträffande kläder, så beror det nog på bok, vissa samtida är väldigt tydliga i beskrivningen av kläder, men då betyder kläder något. Andra är mindre tydliga, precis som du säger, kanske också för att inte cementera tid och plats.

Fia: O ja. Så där höll jag på, fast betydligt längre än de där 3 minuterna...

Maria: Förstås.

Lotta: Skoj att du hittat hit. Och hoppas att du hittar nåt användbart tips.

Jenny: Jag vill i och för sej helst ha nåt som jag själv aldrig sett förut när jag tittar in bland kläderna. Men det är ju alltid kört.

Heléne: Det är väl som med det mesta, att man behöver fundera på vad man ska med just den beskrivningen till. Och om det är väsentligt för karaktären då är det rätt.

Kati sa...

Nja, jag menade snarare att böcker från förr, som inte är historiska utan samtida för sin tid, sällan verkar lägga så mycket tid på att beskriva hur folk klär sig, iaf inte de jag har läst. Kanske förutsatte de mer att folk klädde sig på ett speciellt vis och kläder var inte samma uttrycksmedel då utan folk av en viss klasstillhörighet klädde sig ganska lika. Säger de att någon är en adelsdam så förväntas man veta hur hon klär sig, eller en bonde.

Mia Skrifver sa...

Vissa ja. Precis som samtida av idag. Beroende på samma orsaker, alltså just som du säger, att det är så självklart att man inte behöver beskriva det. Men sen finns det också äldre böcker där klädesvalet är viktigt och har ofta som avsikt att lyfta fram just klass och då skrivs det in.