fredag 20 september 2013

Kom kom kom...

Finally, programmet för Fantastika2013 i Stockholm, så att jag vet var jag ska vara (och vad jag vill gå och lyssna på).

Jo och jag är taggad till max. Of course är jag nervös. Jamen, kolla nu då, jag ska ju sitta i tre paneler och det betyder skärpt som attans, ja och den sista går på engelska fast det är okej även om jag inser att alla andra i panelen talar liksom engelska betydligt mer och oftare än jag brukar.

Alltså folks, ifall ni råkar bo i, eller i närheten av, Stockholm så tycker jag att det skulle vara alldeles otroligt kul att få se er i publiken. Man har gott om möjligheter att få lyssna på mej i olika sammanhang också (och det vill man, visst?). Både på lördag och söndag. Sen kan man efteråt komma fram till mej och klappa mej på axeln och säga, det där gick fint, jättefint. (Ifall det gick usligt, ljug, tack.)

Finlandssvensk fantastik, Lördag 17-18, Lilla scen
I traditionen från Tove Jansson och Irmelin Sandman Lilius har det kommit en rad unga fantastikförfattare i Finland som skriver på svenska. Fyra av dem samtalar med Johan Anglemark.
Johan Anglemark (M)
Mia Franck (alltså jag)
Hannele Mikaela Taivassalo
Maria Turtschaninoff
Jenny Wiik

Vi torde allihop ha med oss böcker också, ifall man känner att man vill införskaffa Martrådar till exempel. Eller ifall man köpt så kan jag gärna krafsa ner en dedikation.

Vampyer, maror m.fl, Söndag 10-11, Lilla scen
Hanna Wallenbro (M)
Mia Franck
Mattias Fyhr
Hannele Mikaela Taivassalo

Vad exakt vi ska tala om? Nå. Mikaela har skrivit om en vampyr som flänger omkring i världen. Själv har jag skrivit om en Mara som håller sej i sin småstad. Mattias Fyhr har ägnat sig åt skräck överlag i en doktorsavhandling. Så, monstrositet tycker jag ligger rätt. Monster och människor. Horror och terror. Utsugare och hämnd.

Female Authors, Söndag 13-14, Stora scen
Jukka Halme (M)
John Berlyne
Mia Franck
Ian Sales
Karin Tidbeck
Jo Walton

Och om den här panelen kan jag säga att jag antagligen kommer att vara starstruck. Fast det låtsas vi inte om utan inser att det faktiskt är otroligt kul att få kastas in i samlingen.

Kom alltså till Dieselverkstaden i Sickla, Stockholm. Kom kom kom! (För övrigt är de där tre "kom", något som finns i Martrådar, när Maran sjunger. Själv känner jag att jag måste följa rådet, för säkerhets skull.)

12 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Om jag hade bott i närheten hade jag absolut kommit förbi och sett till att få ett ex av Martrådar signerat. Men jag kommer att läsa den i alla fall och om jag någon gång i framtiden får nöjet att träffa dig personligen, ska du få signera den åt mig :) Lycka till nu!

Mia Skrifver sa...

Ja, jag har inget emot att komma till Lycksele nångång i framtiden. Eller annan ort i någorlunda närhet. Skulle vara hur kul som helst. Och ska gärna signera sen när det händer (märk, när...) Samt detsamma, väntar ivrigt på att ha lite pengar så att jag ska kunna lägga in den där Adblibrisbeställningen och få din bok.

Anna Gullichsen sa...

Lycka till!

Mia Skrifver sa...

Tänx!

Fia Filur sa...

För det mesta trivs jag ute på landsbygden, men vid såna här tillfällen vore det onekligen lite roligare att bo närmare Sthlm!

Jenny sa...

Åh! Jag vill gärna hinna träffa dig, men du lär väl inte hålla kurs hela kvällarna va? Vi kanske kan träffas i närheten där och käka någon av kvällarna eller så? Katarina Persson kanske vill haka på. Eftersom jag inte skriver fantasy så känns föreläsningarna inte som något för mig. ;) Vi hörs närmare.

Heléne (Bokglam) sa...

Men gud vad roligt!

Det där vill jag väldigt gärna gå på :) Ska kolla upp biljetter på en gång, vore så kul att höra dig prata!

Mia Skrifver sa...

Fia: Ja, det har ju sina sidor att bo på avstånd. Men ifall du känner att du vill lämna landsbygden så välkommen!

Jenny: Tror det blir lite svårt med tanke på att en stor del av såna här konferenser handlar om att umgås med folk och lära känna nya människor. Alltså andra lite lätt nördiga typer. Vilket betyder att jag inte har en aning om vad och hur och varför jag gör nåt om kvällarna. Men jag har nog ett längre tag tänkt att bara jag kommer på ett vanligt besök till Stockholm så ska jag annonsera det i tid. Men det här veckoslutet är liksom jobb.

Heléne: Ja kom! Vad roligt! Alltid skojigt att prata om man vet att det sitter nån i publiken som man "känner" och den här borde ju passa perfekt mer fantasy-kursen. Er lärare borde uppmana er att gå.

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Nejmen, Johan Anglemark, honom känner ju jag. Världen är verkligen liten. :-) Jag ska försöka komma, men är inte helt hundra, det är väldigt mycket som händer nu i höst...

/Liv

Mia Skrifver sa...

Vad kul, och visst, världen tenderar att vara liten. Ifall du hinner mellan allt det myckna, jättekul!

carolastromstedt sa...

Önskar jag hade tid och råd men jag får helt enkelt inte till det. Det ligger för långt bort. Annars hade jag hemskt gärna gått på det där eventet. Skulle passa perfekt för mig som gillar fantasy. Istället ska jag se om jag kan köpa någon bok av tex Jo Walton. Har inte läst något av henne.

Mia Skrifver sa...

Ja läs Among Others. Den är fin. Jag är fascinerad över att man kan skriva en sån bok. Otroligt.