onsdag 4 september 2013

Sämre med förståndet

Den här genomläsningen ska läsas igenom idag. Betyder att jag ska vrida omkring i slutscenen. Den enda jag inte rört, inte läst innan jag tog itu med helheten.

Hade hård takt på igår och skulle ha läst slutet också, men sen, nä, för självförtroendet sjönk till noll eller minus och jag undrade ifall hela berättelsen är skit. Alltså på allvar. Först läser man nästan 200 sidor och tänker, åh vad jag kan. Trallalaa. Och så fjutt, uff, vilken idiot jag är och detta kan aldrig räddas.

Dylika omläsningar ska göras när läsaren är pigg och har återfått sitt förnuft.

Vet inte om pigg är ordet som beskriver mej idag.

Opiggheten kan bero på att jag den här veckan jobbar från klockan åtta på morgonen till åtta på kvällen. Alltså först redigera och sen annat jobb. Det gör gott för inkomsterna. Men är tydligen sämre för förståndet.

Hursomhelst, det ska göras.

Måtte orden flyta lena och vänliga i texten. Det är mitt mantra idag. Du då? Vad rabblar du på för att peppa dej själv? Eller ifall du råkar vara sprängfylld av självförtroende, hur tog du dej dit? Jag har glömt hur man gör.

13 kommentarer:

Fia Filur sa...

Jadu, det där med skrivsjälvförtroende är lika ostabilt och växlande som vädret på en svensk midsommarafton. Hos mig följer det inget mönster, bara studsar fram och tillbaka. Hoppas självförtroendet kommer tillbaka för det är klart att du kan!!!

minna lindeb sa...

Jag vänder kalla ögat (utaf stål)till och motar ut självföraktet.
Dagens lösen: TA INGET SKIT.

Inte av dej själv och inte av andra.
Knäpp i luften och se. Den onda intentionen som sändes av mörkermakter mot dej, skall skingras.

Mia Skrifver sa...

Fia: En mycket god jämförelse det där med midsommarvädret. Man önskar sej solsken och drabbas av kyla och regn, kanske hagel, ibland snö. Så jag hopps på solsken.

Minna: Försöker. Men är hemskt bra på att låta mej kasta skit på mej. Vilt slängande och slarvande av skit. Ska prova knäppa lite till. Om inte nån frågar ifall jag jagar ljusröda elefanter då. Skulle ju vara typiskt att nån ser, menar jag. Just jättetypiskt.

minna sa...

Då vänder du andra ögat till(Utaf stål det med)och ser ingenting. Ingenting av det onda ser du. Bara ståhl.
"Lennart Ståhle."

Mia Skrifver sa...

Jag ståhlsätter mig härmed. Medelst ståhlögon, ögonaböj.

Kati sa...

Just idag försöker jag peppa mig med att det bara är ett par scener kvar tills jag kan kalla mig KLAR! Men se, det är just det som är problemet! *mask*

Eva-Lisa sa...

Jag tror att jag mest njuter av det här mellanrummet mellan boksläppet och arbetet med nästa manus, vilket blir redigering. Ibland måste man ju få vara lite lat också :D

annakeiler sa...

Jag vet precis hur det är! Jag läste ju igenom mitt manus i helgen och tyckte att det är nog ganska bra, vad jag kan. Men så mot slutet var jag så trött och då tyckte jag att det var skit, och började tro att jag kommer få skämmas för boken. Det kanske jag får också. Men det är bättre att göra det när man är pigg än när man är trött! Lycka till!

Mia Skrifver sa...

Kati: Hoppas du klarat avmaskningen!

Eva-Lisa: Ja absolut, lata dej! Det ska du. Sen är det ändå snart dags för att vara o-lat. Så det gäller att passa på.

Anna: Men visst är det galet att man kan tycka att man är liksom bra och duktig på alla möjliga sätt för att sen plötsligt få lust att slänga allting och undra ifall man är riktigt klok och borde man kanske inse att man aldrig nånsin skulle ha börjat med alltihop. Och sen igen, tadam, tycker man att man är bra ända tills... Rundgång.

carolastromstedt sa...

Trötthet är en farlig tjuv. Den snor lätt åt sig det gott humör och skrivglädje.

Frida sa...

Trött ska man helst inte vara, men är alldeles för ofta. Inspiration kanske man kan vara utan när man jobbar med sitt manus, men viss pigghet underlättar ju enormt! Sov gott, bli pigg och se hur bra texen är när du är bättre rustad. Och om det är något som känns trögt, då är det säkert bara en liten knagge som behöver slipas bort för att det ska flyta på bra igen. Och vilken knagge som ska slipas bort inser man också mycket lättare när man är pigg. Därför ska jag gå och lägga mig nu. God natt!

Anneli sa...

Ja, nog är skrivandet och självförtroendet runt det en hissnande berg- och dalbana. Hoppas att orden flöt lena och vänliga idag. Själv lyssnar jag på någon peppande musik för att återfå självförtroendet när det behövs.

Mia Skrifver sa...

Carola: Mycket mycket sant.

Frida: Ja, inspiration brukar jag få när jag är igång så det är inget jag väntar på. Mest är det ändå att jobba på. Men, lite hjärnaktivitet är bra. Hoppas du sov gott.

Anneli: Orden flöt. Om än tidvis lite trögt. Och sen fick jag träffa peppande skrivkollega, det var bra.