onsdag 30 oktober 2013

Berätta mera

Har kanske inte hunnit läsa så många sidor i Wonderbook ännu men jag kommer på mej själv med att sitta och nicka och  hålla med.

Som när jag läser Rikki Ducornets The Muse. Alltså vad kan jag annat än nicka igenkänning när det börjar med att "our species is wired to tell stories". Sånt där som jag ändå tänkt på. Att det är när man hör berättelsen som man lyssnar. Rada upp fakta efter varann och jag somnar. Försök övertyga mej med statistik och jag plockar garanterat fram telefonen och kollar vad som händer på twitter.

Men berättelser, då vill jag veta hur det går. Och förstås, de ska ha allt det jag egentligen tror att vi ändå använder oss av, som dramaturgi, planteringar och spännande karaktärer. Om man är insatt i det man berättar så finns det.

Det bästa alltså av allt, Wonderbook med bilder och text känns som lager av berättelser. Och jag har alltså bara läst några sidor. Lessen, gotta go, ska läsa mera.

10 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Den är diger. Jag försökte sträckläsa men det bara inte går, då kan jag inte ta till mig allt.

Eva-Lisa sa...

Hahaha, samma här. Radar någon upp en massa fakta blir jag genast väldigt trött :)

Kati sa...

Jomen så är det ju. Människor har berättat historier sedan urminnes tider.

Charlotte C sa...

Jag vill också läsa den! Blir ytterligare en bok i min imaginära shoppingvagn. Börjar bli fullt nu... :)

Mia Skrifver sa...

Maria: Sant. Sträckläsa svårt, fast man kan ändå inte riktigt låta bli att försöka...

Eva-Lisa: Fakta är lösryckt och därför svårt att liksom förhålla sej till ifall det inte har nåt att göra med sånt man själv intresserar sej för. Och då behöver åtm. jag omvandla det till nånslags berättelse.

Kati: Och lär ska fortsätta berätta.

Charlotte: Imaginär shoppingvagn, det passar perfekt ihop med just den boken. :)

Frida sa...

Ja, när ska man hinna läsa böckerna om att skriva? Jag har gått och väntat en evighet på Stephen Kings Att skriva på biblioteket här, min beställning försvann och fick göras om. Och NU har den kommit. Hurra! Men jag vete sjutton när jag ska läsa den.

Fia Filur sa...

Åh, vad spännande den låter! Fakta på fakta är väldigt sövande ja, men berättelser, då vaknar man till :)

Mia Skrifver sa...

Frida: Ja du, det var nog en knepig fråga det. Ingen aning faktiskt. Just idag känner jag att lite mer tid skulle sitta fint. Men man får väl göra som vanligt med läsandet, man stjäl sina stunder.

Fia: Speciellt om det är bra berättelser. Och när det gäller Wonderbook, fantastiskt bra. Jag blir så ivrig av allt att det myllrar i skallen.

Heléne (Bokglam) sa...

Beställde den förra veckan och väntar med spänning. Kul att den verkar så bra :)

Mia Skrifver sa...

Alltså jag är så lycklig över den. Känns som om jag klarar NaNo med den bredvid mig!