måndag 7 oktober 2013

död och Döden

Så var Åbo bokmässa också gjord. Fick tala om döden. Hade faktiskt bestämt att det är precis vad jag ska tala om. Blev alltså rätt så uppåt då en tidig fråga var just döden.

Och döden hörni, i text alltså, så där speciellt viktig. Nu talade jag möjligen om döden och vad jag liksom personligen hade gjort upp med Döden (och stor bokstav för jag ser framför mej Liemannen eller nåt sånt). Eller personligen och personligen. Och döden och Döden för den delen. Men gjort upp med. På nåt vis också i texten.

I text alltså, döden. Jag menar att man behöver hitta hotet. Att i text är hotet, flykten, utsattheten och småningom tvånget att försvara sej eller andra med alla möjliga vansinniga medel bra att ta till.

För Döden är det där som gör att man läser vidare, och skriver vidare också för den delen. Tänk alltså på död som Döden. Någon/något att förhandla med, förhala om tid, lura gärna Döden i texten. Snuva Döden på kalaset. I verkligheten är det inte alltid lika enkelt. Men fiktionen, där finns vägarna.

Och idag, när jag är lite trött och ska dricka mer kaffe för att kunna ta itu med efterdyningarna och annat jobbelijobb, då ska jag fundera på döden medan gör det där jobbet i synnerhet för jag tror att just den bit text jag jobbar med nu, där saknas död och Döden.

7 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Döden är ett tacksamt ämne när det gäller skrivande. För den går ju att använda nästan hur som helst för att bygga spänning eller skapa intresse. Utan döden hade många historier aldrig blivit skrivna.

Fia Filur sa...

Hm, tänkvärt! Ska fundera på Döden nu när jag redigerar.

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Ja, både som konkret och symbolisk funktion i text, viktigt tycker jag.

Fia: Kan ju hända att döden eller Döden redan smyger omkring där i texten, förstärk det bara i så fall.

Frida sa...

Återkommande kapitelrubrik i mitt Unn-manus är just Döden :-)

Mia Skrifver sa...

Låter perfekt. Döden kan gärna valsa omkring i kapitel på kapitel.

Anneli sa...

Precis så tilltalar jag Ondskan. Man måste ha något konkret att jobba med eller mot.

Mia Skrifver sa...

Ah, du har också Ondskan som karaktär? Väldigt klokt. Ondskan behöver förmänskligas.