söndag 6 oktober 2013

En litterär supé



Finfina What? spelade som avslutning på den litterära supén. Vilket betydde att jag var tämligen uppvärmd av allt dansande. För att uttrycka det lite fint, uppvärmd. (Svettig menar jag alltså.)

Superbt kul med Marias frågor under intervjun på dagen. Alltså när man blir tvungen att fundera innan man svarar, då känns det bra. För det är kul att få frågor som jag inte väntat mej. Som vilka tre grejer stämmer inte överens med verkligheten i Martrådar. Jag menar, jag tycker väldigt mycket om att tala om just staden, att den är en person och det fick jag, också genom bland annat den där frågan. Å andra sidan på nåt plan stämmer förstås allt överens med verkligheten. Det som är sant i berättelsens värld, ja, det är faktiskt väldigt mycket överensstämmande med verkligheten. Men det kan ju ha mer med min skalle att göra än med den där verkliga verkligheten.

Nu ska jag samla ihop mitt trötta jag för att ta mej till Åbo bokmässa. Kom hem klockan halv tre i natt så är lätt mosig. Men det var det värt, att få dansa sej svettig.

13 kommentarer:

Kati sa...

Åh, huu, för mig låter det lite läskigt att få frågor man är totalt oförberedd på. :-O Fast är det den typen av frågor som gäller ens bok kan man förmodligen svara på det iaf.

Maria Turtschaninoff sa...

Lycka till idag! Hoppas du hann få lite sömn iaf.

Fia Filur sa...

Oh, jag tyckte också det lät läskigt att få oförberedda frågor! Gäller att tänka till ordentligt innan man öppnar munnen, men det gjorde du ju alldeles säkert!

Mia Skrifver sa...

Kati: Inte det minsta läskigt utan kul när man får frågor som gör att man behöver tänka lite grann.

Maria: Lite grann. Men nu helt fullständigt totalt slut.

Fia: Som sagt, inte jobbigt. Utan snarast tvärtom, att svara på frågor som gör att man får tala om nån annan del av texten är otroligt kul. För en roman innehåller ju mycket.

Heléne (Bokglam) sa...

Vad spännande! Och kul ändå med lite frågor då man får tänka efter och inte bara rabbla upp alla inövade svar ;)

carolastromstedt sa...

Härligt att du är nöjd med intervjun! Uj vad kul du verkar ha haft det :).

Mia Skrifver sa...

Heléne: Nå vet inte om svaren är inövade, bara det att ifall man behövt svara på nåt många gånger så känns det som om man liksom säger samma grej hela tiden. Vilket gör att andra frågor får en att liksom rycka upp sej.

Carola: Ja, superbt kul har allt varit. Och lite lätt utmattande.

Anneli sa...

Det låter spännande och härligt alltihop!

Mia Skrifver sa...

Precis vad det är.

Situationsdiktaren sa...

Oj, det harmade så att jag inte kunde vara på gamla stadshuset också då jag var fast på Karelia som konferencier. Bra program där också förstås, men hade spetsat mig på just Martrådar eftersom jag har en del funderingar kring den. De är dock inte färdigformulerade ännu eftersom Bokkalaset drog över mig med hull och hår, så jag aldrig hann läsa färdigt en enda av böckerna innan kalaset. Men nu kanske det lugnar sig så man hinner.

Mia Skrifver sa...

Well. Man har ju den benägenheten att det är svårt att liksom splittra sej och finnas på alla platser samtidigt. Men om att utifall det uppstår nån fråga angående Martrådar så är det bara att fråga. Antingen så här eller per mejl.

Situationsdiktaren sa...

Ja, nå. En har jag genast. Att fotboll. Hur insatt är du? Och om du inte var det innan, hur gjorde du för att bli det?

Mia Skrifver sa...

Fotboll. Of course. Jag satte mej tillsammans med tre inbitna fotbollstyper och bad dem förklara. För jag visste att Mati skulle lira boll. Och jo, jag har ju jobbat som forskare, man tar reda på grejer då. Så det var vad jag gjorde. Lärde mej fotboll och numera, jag gillar fotboll för att jag vet vad de håller på med. I synnerhet gillar jag damfotboll. Så nej, jag var inte insatt. Men i år såg jag t.ex. finalen i damernas em i Stockholm, live alltså, och saknade inte referatet.