fredag 11 oktober 2013

En skrivövning

En sån där snabb textövning igår. Med finfina skrivgruppen. 

Eller en övning? Vad snackar jag om? Trots att vi snackade en mängd skriva hit och skriva dit. Manus som finns och ska vridas fram. Och om författare och böcker vi läst och whatnot, trots det, så grävdes övningarna fram och det skrevs på.

Planerade noll och intet utan skrev vad som råkade komma pga instruktionerna. Då kan det hända grejer. And it did. Som det gjorde!

Den övning som jag själv bidrog med var den här: Du befinner dej på en plats som förändras under natten.

Och den kan (och kunde) tolkas på många sätt.

9 kommentarer:

Fia Filur sa...

Åhå, det var en spännande övning! Genast börjar tankarna snurra, vad är det som förändras, hur och varför och ... ja, nu var det ju inte det jag skulle fundera på idag. Men såna övningar föder novellskrivlust tycker jag.

Mia Skrifver sa...

Jamen, skriv på bara. Det är fritt fram. Därför delade jag med mej av den.

Eva-Lisa sa...

Håller med Fia, den där övningen gav upphov till nya novellidéer. Mer sånt, tack! :)

Kati sa...

Arrgghh, är jag den enda som inte blir inspirerad av sånt? JAG VILL JU!!! Men jag KAN nog helt inte få idéer till noveller. Den funktionen verkar saknas hos mig. Jag har liksom inte tänket! När det gäller romanidéer däremot... där kan jag spotta ur mig hur många idéer som helst.

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Kan jag säkert slänga ur mej. Mer alltså. Med jämna mellanrum. Kul om du gillar den.

Kati: Det är möjligen en fråga om övning. Men strunt i det. Om det inte funkar för dej så funkar det inte för dej. Allt kan inte vara gjort för alla.

Kati sa...

det lät absolut intressant, det är bara det att jag inte ser något story framför mig. Jag skulle gärna läsa resultatet däremot,för jag blev nyfiken.

Mia Skrifver sa...

Resultatet får du vänta på lite grann. Kommer i del tre.

carolastromstedt sa...

Hjärnan sätter genast igång och givetvis vill jag få till något som härrör till fantasy :). He he. En obotlig fantasy-fantast :D.

Mia Skrifver sa...

Ja det fina med den där är väl just det, att den faktiskt funkar för både fantasy och realistiskt. Man tolkar som det känns rätt. Så kör fantasy du bara, fantasten.