torsdag 24 oktober 2013

Hej Bokmässan i Helsingfors

Bara jag har slängt ned mina grejer i resväskan så åker jag. Måste uträtta en del nyckelärenden först och hälsa på katterna jag ska vakta, men sen ska jag ta mej vidare för att lyssna på bokmässans myllrande av människor.

Och så tycker jag att alla ska masa sej iväg från sina arbetsplatser på fredagen, lämna dem i sticket på jobbet och kom i stället och lyssna på mej klockan 10.30 på Edith Södergran-scenen. Intervjuas av Janina Orlov.

Att man ska göra det beror på att jag sett mej beskrivas genom ordvalet "omalla tyylillään" i en finsk blogg från Swecon. Uttrycket betyder ungefär nästan direkt översatt "med sin egen stil" alternativt kan man också uppfatta det som "på sitt eget sätt". Jag föredrar det första. Och just därför ska man ta sej till Södergran-scenen, där jag stilar som tusans på fredag klockan 10.30.

Efteråt signerar jag böcker i Schildts & Söderströms monter.

Om man mot förmodan skulle missa det kan man också hitta mej i en panel något senare samma dag. Närmare bestämt klockan 18. Det är panelen om Berättelserna som inte skrivs.

Förutom de där programpunkterna hasar jag (stilfullt) omkring på mässan. Föreslå gärna att vi går på kaffe eller ett glas skumpanj.


6 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Ha det jättejätterolugt och drick ett glas bubbel för mig också :-)

när det börjar sa...

Häftig grej: jag ska sitta fastklistrad vid datorn och titta på dig live. http://arenan.yle.fi/tv/2052644

Vinka gärna.

Kati sa...

Wow, du flänger runt landet och dricker skumpanj! :-)) Ha så¨trevligt. Önskar jag kunde se och höra diskussionen om böckerna som inte skrivs.

Mia Skrifver sa...

Maria: Om jag hinner mellan mina egna glas, så visst, kan dricka upp din också.

Lotta: Aaa. Det ska du tycker jag. Och tack. Bra tips.

Kati: Som du ser, det kan du. Kanske. Vet inte hur det är med streamandet över landets gränser. Men du kan försöka. Fast jag kommer nog inte att betona böckerna som inte skrivs. Jag tycker det är lite väl spekulativt. Men tystnader. Det gillar jag.

Bokbabbel sa...

Tur att du tog tag i det och föreslog skumpan!

Mia Skrifver sa...

Ja det brukar inte vara nåt större problem för mej att komma med just det förslaget. Det faller sej naturligt. Skumpa anybody?