tisdag 15 oktober 2013

Med scones och te

Det har sina fördelar att vakna upp till en morgon då brödet är slut. För då får man scones.

Inser att det måste vara tisdag. Veckans häftigaste dag. Skrivkursdag. Och scones alltså. Känner mej lite som i en bok, en engelsk. Med scones och te.

Det är väl lite lustigt va. Att man käkar scones och tänker engelskt (eller möjligen irländskt och framför allt skotskt.) För att det så ofta finns i böcker.

  • Just nu läser jag Jo Waltons Among Others. Där käkas scones och bakas också, samt får inte bakas. 
  • Jag har också ett vagt minne av scones i Enid Blytons böcker. 
  • Hobbitens oväntade party tror jag innehåller scones. 
  • I Da Vinci koden mumsas. 
  • Det finns en ungdomsroman som heter Scones and Sensibility (har inte läst).


Kort sagt, scones i litteraturen. Vanligt förekommande. Rekommenderas också en tisdagmorgon. (Jag undrar om det finns nån lista över scones i litteraturen? Om nån tagit sej tid med det.)

16 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Scones var det evigheter sedan jag åt, men oj vad jag blev sugen på det nu! Får kanske starta min tisdag med att göra sådana, men å andra sidan, med tanke på hur mina tisdagar har urartat för bara ett tag sedan, kanske jag gör säkrast i att låga bli :)

Mia Skrifver sa...

Nä tvärtom. Ändra dina tisdagar genom att mumsa scones. Det är helt fantastiskt. Man blir lite ät-galen av det.

Maria Turtschaninoff sa...

Jag åt bagels med cream cheese. Kände mig väldigt New York-ig.

Softy sa...

Ditt inlägg får mig att tänka på Isabel Dalhousie. Och nu får jag lust att åka till Skottland.

Mia Skrifver sa...

Maria: Se där. Tusans sån världsvanhet man kan utöva vid frukosten.

Softy: Man har ofta lust att åka till Skottland, möjligen med undantag av just den här årstiden. Där regnar väl. Tror jag. Fördomsfull som jag är.

Jolin sa...

Jag åt havregrynsgröt. Jag får nog skärpa mig och baka scones på kvällen. För scones är ju något av det bästa som finns.

Mia Skrifver sa...

Ja om jag måste välja mellan havregrynsgröt och scones, så är valet lätt. Scones alla gånger.

Kati sa...

Jag föredrar croissanter. :-)) med nutella! men den där scones och sensibility skulle jag nästan vilja läsa. :-))

Mia Skrifver sa...

Jag tar helst båda. Scones och croissanter med nutella. Ja tack till båda.

Fia Filur sa...

Jag blev också sugen på scones. Men just nu kommer jag inte på en enda bok där jag läst om scones. Konstigt!

Mia Skrifver sa...

Undras om de inte käkar scones i Harry Potter också? Satt jag just och funderade på.

Softy sa...

Åååh, jag har aldrig testat scones med nutella? Bara på croissant och crêpes. Nå suck. Nu måste jag kanske baka scones idag då.

Heléne (Bokglam) sa...

Ääääälskar scones. Tycker att afternoon tea är den bästa uppfinningen sen tryckpressen.
Men nu har ju du påbörjat en lista över scones i litteraturen, då kan vi andra bara fortsätta :). Ska fundera lite..

Mia Skrifver sa...

Softy: Nutella passar väl till allt? Eller kanske inte med räkor. Men nästan.

Heléne: Ja om du kommer på nåt så säg till för jag är rätt säker på att det finns fler. Får lust att låta mina karaktärer käka scones. Fast jag tror inte att jag säger det så där direkt. Men har man läst just den här kommentaren så vet man ju om det då...

Sara Pepparkaka sa...

Om jag nån gång tycker vädret är trist (typ mycket regn och blåst och så) så kokar jag en kopp te, sätter mig vid fönstret och tittar ut och inbillar mig att jag är i Skottland.

Jag bjöd fö en engelsman på afternoon tea en gång, komplett med scones och marmelad och trekantiga smörgåsar. Han blev faktiskt imponerad, bara det att han inte tyckte rabarbermarmelad fick kallas marmelad, det var tydligen bara apelsinversionen som fick kallas marmelad, allt annat är jam.

Mia Skrifver sa...

Precis så, att sitta inomhus och titta ut på dystert väder och fantisera om Skottland! Ja vad bra. Det ska göra nåt tag. Fast jag måste kanske göra det nån annanstans än hemma förstås. Höghuset mittemot kommer inte att bli skotskt på nåt vis alls.

Bra att veta det där om marmelad-jam. Att bara apelsinen, okej.