torsdag 24 oktober 2013

Skriva en hit

Blir lite glad över att nån rotat sej fram till min blogg med sökfrasen: Skriva en hit.

Gläds över att det är här man kan landa då.

Ibland är jag riktigt belåten med min hit-potential när jag skriver sångtexter. Också belåten med han som skriver musiken. I'd better be. Vi lever ihop.

Jag kan bara se ett minimalt problem i detta hit-skrivande. Jag har inte skrivit nån hit. Eller det behövs nån som tror på min hit och gör den till hit. Och jag ska inte sjunga. Alltså jag kan sjunga, men jag är inte nån sångare utan, ja alltså, bloggen handlar om skrivandet, så det är mer jag, skriva, skribent, författare. Skriver alltså gärna en hit. Men där stannar jag och väntar på att håva in stålarna.

Get to the point, mänska. Hur skriver man en hit? Det är nån som letat sig fram hit med avsikt att få ett svar på det.

Mitt svar är som allt annat. Man skriver om det man själv vill skriva om, det man skulle önska höra en låt om. Man lägger sej själv i blöt. Man öppnar sina vener och låter blodet rinna in i texten. Man slipar och filar orden och bokstäverna stämmer. Man är ännu petigare i en sån kort text för allt betyder. Man skriver sin berättelse.

Och sen ifall man alltså vill att det blir en hit, på riktigt, kan vara bra att hitta nån stor och berömd som tror på en. Icke kända har inte en chans. Det blir bara en låt.

5 kommentarer:

Fia Filur sa...

Igår när jag letade ordlängd på böcker så hittade jag till ett mycket informativt och trevligt inlägg fullt med siffror hos dig. :)

Eva-Lisa sa...

Kul sökord att hitta på sin blogg. Då fattas bara att skriva den där hiten då. Men vem vet, det kanske du redan har gjort :)

Mia Skrifver sa...

Fia: Ja det var ett tag sen jag skrev det. Minns inte ens när. Men bra att du hittade dit.

Eva-Lisa: Det är ju möjligt men den verkar inte slå än i alla fall. Men snart. Any day now.

Kati sa...

Ja, det var ju iaf bättre än en jag hittade: "Bra böcker att läsa när man ska dö"!!!! Hjälp! Tror säkert du har mer hitpotential än du tror! :-))

Mia Skrifver sa...

Ha ha. Fast det är inte din bok utan nån du nämnt, nån riktigt seg. Men dessa söktermer...