onsdag 23 oktober 2013

Snart NaNoWriMo

Hur gör man för att skriva lite mer än 1600 ord per dag? Alltså NaNoWriMo är snart igång.

  1. Det första man gör är att berätta för folk vad man håller på med. För sen frågar de, hur går det? Man känner pressen. Och sätter sej ner vid skrivapparaten och börjar hamra.
  2. Åt folk som råkar bo i ens hem meddelar man att det är november och inte tillåtet att störa. Romanbygge pågår. Förse mej gärna med kaffe och mackor.
  3. Från första november fram till att man har petat ihop sitt ordantal ägnar man varje dag åt att sätta sej ner och skriva. Ibland reser man sej från sin hopsjunkna ställning och gör knäböj och plankan eller annan valfri axelrullning. Det är inte bra för kroppen att fastna i stolen.
  4. Det är okej att läsa om den sista meningen från dagen innan, däremot finns det inte tid för att se längre bakåt. Läs inte igenom vad du skrivit första veckan. Det är ett arbete som utförs ungefär i januari. Det talar vi inte om nu. Tänker inte ens på det.
  5. Innan första november, planera. Beror på hur du skriver vad du planerar. Men ha din idé klar, dina karaktärer, din miljö och några situationer. Allra mest karaktärerna. För att veta hur de kommer att reagera på vad du än kastar in dem i för situation. I och för sej upptäcker man förstås också grejer om de där karaktärerna medan skrivandet pågår, men planera så pass att du första november kan sätta igång med den scen du vill börja med.
  6. Bry dej inte så mycket om vad det blir. Det är väsentligare att det blir. Lättaste sättet att skriva en roman är att skriva den. Om romanen inte skrivs, finns den inte. Det kan låta självklart men det är inte alla som kan unna sej en spökskrivare.
  7. Jo och allra sist. Lycka till. Det behövs.
Så där. Nu ska jag planera lite stuff. Mitt projekt går under följande titel: Working title: Threads of Nightmares, part three. Det går fint att söka på det på NaNoWriMo för att bli min writing buddy.

15 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

ARGH jag vill också! Men jag måste nog ägna mig åt redigering. Deadline och sånt dära. Men det värker i nanowrimotanden...

Mia Skrifver sa...

Ja det är ju det då. Att jag tänker kasta mej över NaNo, men ifall det blir redigering så blir det redigering, men just nu väntar jag ju ändå. Kan lika gärna skriva.

Fia Filur sa...

Men åh snart kan jag inte hålla mig längre utan måste också kasta mig in där. Jag älskar att bli sådär okontaktbar och insnöad som man blir när man skriver första utkast.

Mia Skrifver sa...

Ja och lätt snäsig också. Glöm inte det. Att man liksom verkligen verkligen vill vara i fred. Folk göre sig icke besvär med att konversera.

Kennet sa...

Så där en 2002-2003 satte jag mig ner och prövade... Varje dag till H:fors på jobb... På vägen hem... och på kvällen. Fick ihop ca 35 000 ord på en mystisk science fiction roman som var helt urusel. Fast idén var kul.

Får se om man orkar i år.

Eva-Lisa sa...

Med de där råden kan ju ingen misslyckas :) Heja dig och hoppas det går bra!

Mia Skrifver sa...

Kennet: Häng på bara. Och den här gången skriver du det dubbla. 70 tusen. Heja.

Eva-Lisa: Huvudsaken är att man har kaffe.

Kati sa...

Jag har fortfarande inte bestämt helt vad jag ska delta med, det kanske blir en överraskning till o med för mig, hehe. Bra tips. Skrivs den inte finns den inte. Så enkelt är det. Och: just do it!

Nina sa...

ÅHHH! Längtar!!!

Mia Skrifver sa...

Exactamundo. Enorm brist på spökskrivare så man för göra det själv.

Mia Skrifver sa...

Hann svara på Kati innan Nina. Okej. Men jarå, svårt att bärga sej här med, tur att jag ska bort hemifrån så att jag måste koncentrera mej på bokmässa.

Softy sa...

Fina tips, tack! Jag har en gång testat men jag valde sämsta möjliga tidpunkt i ett mycket struligt livsskede. Gick inte så bra. Borde jag testa igen? (Ville ifjol också men då flyttade jag just under november månad.)
Tror du att det kan funka för att få första utkastet klart? (Har satt en egen deadline för årsskiftet... Urk.)

Mia Skrifver sa...

Klart att du ska prova. Och ja, det är precis för att få ett första utkast som man gör det. I synnerhet om du redan har en deadline. Då är NaNoWriMo perfekt. Dessutom så tycker jag att du ska skriva skriva skriva, för jag vill läsa. Hoppla, anmäl dej! Nu.

Maria sa...

Jag har inte tillräckligt mycket tid för att följa konceptet exakt, det går bara inte med en tvååring i huset. Men jag funderar starkt på att köra min egen variant. Skriva en timme varje kväll innan jag stupar i säng. Blir kanske 600 ord. Det är i alla fall 600 mer än 0.

Mia Skrifver sa...

Det är väl det som är det viktiga egentligen, att man kör den variant som passar in i ens liv. Det viktiga är inte 50 tusen utan att man gör sin del, den del man kan. Så kör på bara.