måndag 21 oktober 2013

Swecon rapport

Swecon gjort. Och det har varit roligt. Utmattande. Jag är full av intryck. Som behöver nån dag på sej för att landa rätt. Har pratat med folk i mängd och också i olika intensiva pass. Seminarier jag lyssnat på har varit givande genom olika vinklingar på alla möjliga ämnen som dark fantasy, dystopier, att skriva sf och fantasy för barn och unga, ifall man ska "plot or not".

Har inga bilder på de paneler jag själv suttit i för tja, då satt jag ju där. Men en del andra.

Plot or not. En kul diskussion att lyssna på. För att det skulle handla om att hur man gör det där "plottandet" men det kom att röra sej mer om hur man gör när man inte ägnar sej åt det. Michael Cobley, Hannele Mikaela Taivassalo, Ylva Spångberg, Jo Walton.

Fantasy och sf för ungdomar. Maths Claesson, Maria Turtschaninoff, Peter Ekberg, Eva Holmquist, Elin Holmerin. Fascinerande att höra dessa tala om hur de tänker kring ifall text och språk behöver eller inte behöver anpassas för unga läsare. Eftersom jag ägnat en hel del tid åt just den tanken alltså. För jag är av den åsikten att det finns så många olika sorts barn och unga att det är skönt att det finns folk av olika åsikt på den punkten också.

Man kan ju fråga sej varför jag tagit bild på ett vattenglas. Men det har jag. Precis innan jag skulle sitta i panelen om Nattens skepnader. Trivdes bra i den. Blev speciellt glad på slutet faktiskt när det blev tal om en artikel i DN som handlar om tomtar, troll, näcken, mylingen och JA, Maran. Se där, den har jag visst skrivit om. Frågan var ifall det är nåt som kan vara en trend efter vampyrer och zombier. Jag vet inte om det är en trend. Däremot vet jag att det var väsentligt för mej att det skulle vara en mara för att det är förankrat i Norden och för att just den figuren, maran, inte är någon genomhygglig och mysig figur. Utan allt samlat i en besvärlig kvinnlig gestalt.

Ovan en bild som egentligen handlar om glädje. För den finlandssvenska panelen hölls samtidigt som Jo Walton skulle hålla sitt guest of honor-speech. Vilket ju fick den finlandssvenska panelen att känna viss oro över ifall nån skulle dyka upp. Men det som verkar tomt på den där bilden fylldes upp. Vi hade en publik, en tämligen stor sådan till och med. Det var väldigt väldigt roligt för det var ändå just den panelen som också hölls på Finncon som gjorde repris på Swecon fast vi talade faktiskt om en del andra grejer ändå. Och det var givande. För det är nåt visst med paneler, att få höra på sina medpanelister, prata med dem om ämnen som känns spännande och viktiga att lyfta fram, som att den finlandssvenska litteraturen finns. Inte bara då det faktum att vi var fyra som presenterade våra böcker med nånslags fantastiskt innehåll utan också den finlandssvenska litteraturen över lag, som är spännande på väldigt många sätt.

Jag satt i en tredje panel också. Om den vill jag säga följande: Det är ett mastodontprojekt att försöka diskutera kvinnliga sf författare i sej. Det är omöjligt att få en vettig diskussion om dominansstrukturer om man ska ställa ett angolosaxiskt perspektiv i centrum och samtidigt försöka hävda att det ens existerar sf i Norden. Jag hade gärna fört en diskussion som handlar om vad som synliggörs och vad som osynliggörs. Vem som tystas och vem som får röst. Och därför är jag idag alldeles extra glad åt att det är precis vad jag ska få ägna mej åt på fredan i Helsingfors. Då är det bokmässa och där sitter jag i en panel om Berättelserna som inte skrivs. Dvs. de osynliga rösterna i den finlandssvenska litteraturen. DET ska bli kul att få diskutera.

15 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Just det där med berättelserna som inte skrivs blev jag väldigt nyfiken på. Vilka är det? Hoppas att du återkommer efter bokmässan med reflektioner :)

Mia Skrifver sa...

Ja det gör jag absolut. Sen när jag vet vad vi talat om. Ska bli kul. Men först måste jag vila. Oj, så jag måste vila. Känner att tv kallar.

Johan Anglemark sa...

Jätteroligt att få prata med dig och dina kolleger. Jag hann aldrig med att få det exemplar av Martrådar jag senare köpte signerat, men det får vi ta någon annan gång!

Kati sa...

Håller med Eva-Lisa här. Det vill man ju automatiskt veta mer om, vilka det är.

Mia Skrifver sa...

Johan: Jamen det kan garanterat ordna sig i nåt senare skede. Känner på mig att det är mycket mycket möjligt att jag kommer att behöva åka till Gävle till exempel. Och detsamma, det var väldigt kul att prata både under panelen och efteråt.

Kati: Ja, det kommer sen då. Lovar.

Jenny sa...

Vilka härliga dagar du haft. Vi får ses någon annan gång. :D Förstår att du är urkramad, men samtidigt fylld av lycka.

Mia Skrifver sa...

Ja precis. Båda. Och småningom piggnar jag väl till igen. Senast på fredag då jag ska vara på scen igen.

Ben sa...

Roligt att läsa hur trevligt det var på Swecon! Och kul att du redan funderar på nästa års Swecon! Lägg in en tanke också på Åcon på Åland och Worldcon i London. ;)

Mia Skrifver sa...

Oroa dig inte Ben. Jag har lagt in hur många tankar som helst på både Åcon och Worldcon. Fast den senare kan bli knepig med tanke på min ekonomi...

carolastromstedt sa...

Wow vad kul! Fanken att jag bor så långt bort. Den där mässan hade varit perfekt för mig. Nån gång borde det väl passa in i mitt livsschema. Nöjer mig så länge med din härliga rapport.

Mia Skrifver sa...

Nästa år är det i Gävle, med steampunk. DET. Wow.

Fia Filur sa...

Åh vilka spännande och intensiva dagar du har haft! Blev också väldigt nyfiken på din slutkläm!

Mia Skrifver sa...

Intensivt. Check. Och återkommer till slutet när jag nått dit.

Anneli sa...

Det låter fantastiskt och intensivt. Hoppas du har fått vila idag.

Mia Skrifver sa...

Ja tack du, det har jag. Har inte lyft många fingrar.