söndag 10 november 2013

Forum för fortsättning

Alltså ifall nån tror att det här skrivandet går framåt med flyt, glöm det. Glöm det nu. Jag slåss mot väderkvarnar i detta års NaNoWriMo. 

Ifjol, lättheten. Jag bara skrev utan att ha en aning om vad jag höll på med, det blev en roman.

I år, jag svettas och är irriterad, snäser och hamrar ändå på tangenterna. Försöker följa mina egna råd om att inte tänka. Ha ha. Går så där kan jag säga.

Så skulle jag skriva en scen som jag visste lite vart jag var på väg med, men hur ta sig dit? Noll koll. Slet mitt hår och tänkte, hur gjorde jag det här förut?

Då insåg jag vad jag inte pysslat med än. Forum. Alla samtal på NaNoWriMo. Jag kastade mig in bland dem, letade och läste. Och nu känns det bättre. Dels är det mänger av folk som kämpar som djur för att ta sig vidare, skönt det, dels hittade jag små instick här och där som jag kan blanda ihop och annat som påminde mig om vad jag borde göra, vilka gevär jag lämnat oavfyrade på alla dessa väggar.

Vilket gjort att jag bestämt att jag ska nå 20tusen idag. Så. Nu har jag skrivit det här också. Sisådär 1100 kvar att skriva idag.

Alltså dagens tips är, kolla i olika forum på NaNoWriMo. Det är ju det som är grejen med många som skriver samtidigt. Och man kan kolla in forum också som icke deltagare. Lite grann i alla fall tror jag.

6 kommentarer:

Kati sa...

japp, håller med om att skrivforum är en bra källa till inspiration. Här går det faktiskt riktigt bra idag, hurra! Gjorde en lätt POV-ändring och det funkade!!!

Mia Skrifver sa...

Vad bra! Och jag har fått ihop mina ord idag och vet vad jag ska göra imorgon. Så ja, det går vidare, men jag ska nog läsa mer forum nu.

minna lindeb sa...

Jag ser ljuset i min tunnel...
Men också den stora osäkerheten.

Mia Skrifver sa...

Det är tunnelseendet. Det kommer liksom med allt.

Nina sa...

Forumen är bra.
Pep talken också. Får mig att fnissa!

Mia Skrifver sa...

Jeps. I synnerhet pep-talk, fnissframkallande.