fredag 22 november 2013

Knyck en replik

Satte igång med läsning parallellt. Har liksom slöat med det fram till nu. Men NaNoWriMo skrivande mår bättre av att man väljer att läsa en bok som gör en på gott humör samtidigt. Nåt med sån text som gör att ivern över att skriva själv flödar. En längtan efter att skriva så att man får läsa.

Och, dessutom, slog upp boken på måfå, valde en replik. Den knyckte jag. Och vilken kul dialog jag skrev sen. Det var inte någon särskilt avancerad replik ens. Bara nåt om att karaktären inte orkade längre. Rätt vad det var hade det dykt upp en grej i den scen jag höll på med som gav det extra liv.

Så det är dagens tips. Läs nåt. Knyck en replik. En sån där som man kan säga i alla möjliga sammanhang. Gör den till din. Alltså jag stal den inte ens rakt av, för mina karaktärer skulle inte riktigt ha passat in då, utan vred till lite. Fick liv och rörelse.

6 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Det var ett roligt tips. Ska testa det någon gång :)

Mia Skrifver sa...

Ja det funkade bra för mig. Så testa på du.

Kati sa...

Ja, det måste jag med testa! :D Kan behöva lite extra energi just nu.

carolastromstedt sa...

Jag samlar på meningar i en anteckningsbok. Meningar som är både enkla och glänsande. Bara för att ha något att gå till när jag tappat orden. Än så länge är den bara på två sidor men den fylls sakta på och jag tänker definitivt sno. Twista. Vrida. Göra det till mitt. He he he. Men att göra som du, för att komma vidare, det var en idé jag ska ta till mig. Absolut.

Fia Filur sa...

Det där kan jag längta efter ibland mitt i det intensiva skrivandet, att läsa något som gör att jag blir så sugen på att skriva att jag inte kan låta bli. För ibland när man skriver stor mängd text på kort tid så börjar det gå på slentrian. Då behövs nåt nytt! Så replik-grejen var ett bra tips!

Mia Skrifver sa...

Kati: Gör det. För det var kul också. Att bara slå upp en sida och plocka en replik. Fixa om den.

Carola: Vilket bra projekt. Att samla. Alltså jag gör det i och för sig också, ibland. Men sen glömmer jag dem. Så då kommer jag i stället på annat sätt att kicka igång mig. Och den här rekommenderas varmt.

Fia: Precis. Det är när man känner att man börjar skriva samma händelse gång på gång som man behöver lite input. Så kör replik-stöld. Mycket trevligt.