lördag 9 november 2013

Tänk inte så mycket

Varje gång jag på senaste tid råkat diskutera NaNoWriMo med olika personer som antingen deltar eller inte deltar säger jag samma sak: skriv, analysera inte.

Tror det är dagens råd. Tänk inte så himla mycket. Skriv i stället. Flödesskriv liksom.

Klart man kan planera och stå i. Vissa saker behöver förstås framförhållning. För en del kräver allting det. Fint. Ha det. Men det skrivna, analysera inte. Går nog att plocka i bitar senare också.

Målet att få ihop en helhet, spretig helhet möjligen, men ändå helhet, det hägrar där i slutet av november. Och känslan, när man fixat det... 

Med det som mål ska jag fortsätta få ihop dagsransonen. Du med, hoppla, skriv på bara!

6 kommentarer:

Kati sa...

Själv börjar jag undra om det här med nano verkligen är något för mig. Inte för att jag har problem att få ihop ordmängden, utan för att mina projekt alltid havererar pga bristande intresse, från min sida. Har du något tips?

Mia Skrifver sa...

Beror väl på vad det är som gör att de havererar? Eller nej. Jag tror att du kanske tänker för mycket på själva resultatet. Att det blir viktigt att nå målet i stället för att förhålla dig till hur du brukar skriva. För om jag förstått rätt behöver du planeringen också. Låt liksom inte NaNo styra dig utan styr hur du vill jobba under NaNo. Strunta i om du klarar målet, viktigare att det du jobbar med blir din text. Alltså lite samma sak som i inlägget, tänk inte att det blir en roman, det kanske bara blir en del av en roman, du hinner kanske inte få in alla delarna. Viktigt att hålla kvar sitt eget skrivande menar jag.

Eva-Lisa sa...

Om jag deltagit är det nog så jag också hade tänkt. Att bara flödesskriva alltså. Låter som ett bra tips :)

Mia Skrifver sa...

Ja alltså, fast utan att tänka så värst. Bara när man går rakt in i väggen - vilket också händer då får man lov att fundera ut nåt. Och där har man god hjälp av alla forums i NaNo. De är helt fantastiska.

Fia Filur sa...

Att tänka för mycket tycker jag ofta kan vara ett problem, inte bara under Nano utan jämt när man skriver. Det bästa är när man fått upp farten för då hinner man inte tänka :)

Mia Skrifver sa...

Precis så. Tänkandet får sparas för senare skede.