tisdag 31 december 2013

Året som gått: 2013

Årets sista dag. Dags för bokslut eller hur. Jag tänkte svara på en glättig listfrågeställning, men jag kan inte. Jag tänkte jag skulle ha hittat på en egen lista, men den blev inte. Blir på mitt sätt i stället.

Så here goes 2013:

Bästa med 2013 är Martrådar. Alltså det är höjdpunkten, bästa läsupplevelsen och tja allt. Det har styrt hela året.

Det var Martrådar som gjorde så att jag höll en kurs om Fantasy på universitetet. Och det är Martrådar som gjort mig till en bättre skrivhandledare på kurser om skrivande.

Också pga Martrådar som jag befunnit mig på Finncon, Ekenäs bokkalas, Åbo bokmässa, Swecon, Helsingfors bokmässa och på Jakobstads läsretreat.

Kort sagt, mitt år har varit väldigt mycket Martrådar.

Och sen blev det Maraminne. Kontrakt och nu redigering. Återkommer till det under nästa år. För det är mer 2014 än det är 2013, även om det förstås pågått långt innan manus blir bok.

Dessutom i maj började jag på sista delen. Och det var på skrivresa till Leros. Trilogin slukar mig. Och jag gillar det. Tycker också om tanken att få slutföra projektet. Att få ta itu med nästa. Men på Leros växte trean fram.


Det är den ena halvan av mitt 2013. Den andra halvan saknar den energin. Är tung och ordfattig. Det är pappa som inte längre finns.


Ett starkt, känsloladdat år. Kanske är det så det ska vara när man debuterar, att man går från det ena till det andra. Jag vet inte. Men det är mitt år i alla fall. Från april där allt blir ljust till novembermörker.

I morgon är ett nytt år. Gott nytt skrivår önskar jag alla!

10 kommentarer:

Anna Hansson sa...

Gott nytt år! Vad mycket du har fått vara med om!

minna lindeb sa...

Gott nytt år, Tracy!
Ser fram emot att läsa maraminne.

Fia Filur sa...

Ett omtumlande år för dig, men 2014 kan ju inte annat än att bli bättre! Gott nytt år!

Maria Turtschaninoff sa...

Gott nytt år Mia! Må 2014 ha lika fina toppar utan de djupa dalarna.

Kati sa...

GOTT NYTT ÅR MIA! 2014 kommer att bli ännu bättre! Det tycker jag vi bestämmer! :)

Mia Skrifver sa...

Anna: Gott nytt år du med!

Minna: Tracy gläds. Gott nytt år!

Fia: Det kan man ju lugnt säga. Och gott nytt år!

Maria: Ja, skippar gärna dalarna. Gott nytt år!

Kati: Bra bestämt. Gott nytt år!

Frida sa...

Gott nytt år på dig! Hoppas 2014 bjuder på ljus i det verkliga livet och att mörkret håller sig i den fiktiva världen där vi tycker om att ha det.

Jenny sa...

Gott nytt år Mia! Vi ses på nästa kurs :)

Heléne (Bokglam) sa...

Gott nytt år! Ja, det har verkligen varit ett omtumlande år för dig. Och roligt att det har gått så bra med skrivandet!

Mia Skrifver sa...

Frida: Ja precis, mörkret får gärna hållas i den fiktiva världen. Gott nytt år!

Jenny: Gott nytt år du med. Kul du ska gå kurs!

Heléne: Gott nytt år! Omtumlande visst, och äntligen med skrivandet.