onsdag 11 december 2013

Lucka 11: Söka svar



Även om man skriver fantasy eller annan genre som på nåt vis verkar verklighetsfrämmande* så behöver man ägna sig åt research. Nordisk familjebok, på bild i konkret form, och här som länk, har jag grävt omkring i. För att få allt från blommor till figurer rätt.

Alltså google i all sin härlighet, och jag söker mängder genom google, men jag tycker också om att ha tillgång till konkret inläsning. Att djupdyka i nåt speciellt.

Och att titta på dokumentärer, film, vadsomhelst som ger insikt om hur jag ska närma mig ett specifikt problem. För det är så mycket roligare om det märks att det som finns i texten stämmer. Eller om man vill ändra på nåt, alltså förvränga sanningar och verklighet, då behöver man veta vad man vrider om.

Så, do your research.


*och nej, fantasy är inte verklighetsfrämmande. Utan snarast väldigt väldigt väldigt upptagen med att förhålla sig till verkligheten.

7 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Research är riktigt viktigt. För även om man tänjer på gränserna när man sedan skriver, behöver man något att förhålla sig till.

Mia Skrifver sa...

Ja annars blir det bara missförstånd och inte att tänja på gränser.

Frida sa...

Det är också väldigt kul hur mycket konstig kunskap man samlar på sig av bara farten. Har fått ta reda på skiftande saker som olika metoder för att slinga hår, landhöjningen i Stockholm, hur sägnerna kring diverse nordiska väsen egentligen går, tunnelbanans tidtabeller, hur en viss typ av fåglar ser ut och, sorgligt nog, normalpriset på drinkar på finare krogar(kommer verkligen inte ut så mycket som jag borde...)

Fia Filur sa...

Håller med Frida, har lärt mig en hel del på vägen till det jag egentligen skulle ta reda på :)

Mia Skrifver sa...

Frida: Ja just det, de där insikterna om saker som man inte riktigt har nåt behov av i annat sammanhang än för texten. Jag gillar det. Även om det ibland känns helt vansinnigt.

Fia: All sidoinformation, som man kanske har nytta av nån annan gång eller så inte, utan man bara vet märkliga grejer.

Heléne (Bokglam) sa...

Research är himla skoj faktiskt... Särskilt när det är rolig research, som att kolla på bra tv-serier ;)

Mia Skrifver sa...

Nån speciell tv-serie du menar? För håller ju med förstås.