tisdag 17 december 2013

Lucka 17: Röra på sig



Klart som fasen att kartor är viktiga. Man måste ju veta ifall karaktärerna landar i en återvändsgränd mitt i flykten. Eller ifall det är värt att klättra upp i kyrktornet från norr eller söder. Varifrån bussen går. Var butikerna finns.

Och ifall man fixar sin egen karta, alltså så där fantasykarta, då behöver man veta var träskmarkerna ligger, djupa skogen och stora stupet, var trollen bor och hur älvorna rör sig. Man ska gömma sig under vattenfallet och skydda sig i grottan, fast där finns en björn eller annat ilsket djur och då får man klättra i jätteträden.

Kartor är att hålla sig till platsen, att kunna röra sig i rummet. Allt behöver inte skrivas ut, men man behöver veta hur de förflyttar sig.


3 kommentarer:

Kati sa...

ja, jag kan tänka mig att det är viktigt om man skriver fantasy. Kanske extra mycket om man hittar på en plats, så det finns en känsla av logik och att det är en verklig plats trots att den är påhittad.

Eva-Lisa sa...

Kartor är alltid viktiga, vare sig man har dem inne i sitt huvud eller ritar upp dem. T o m när man är väl insatt i en miljö kan kartor vara bra :)

Mia Skrifver sa...

Kati: Det är nog viktigt i alla sammanhang. Också om man skriver realistiskt att veta var man har sina karaktärer. Om man skriver fantasy så blir det en annan grej, för då skapar man sin karta. Oftast i alla fall med fantasy som inte utspelar sig i vår värld.

Eva-Lisa: Just det, för man må ha dem i huvudet, man behöver ändå fundera på hur gatorna går, alltså stämma av med verkligheten.