torsdag 19 december 2013

Lucka 19: Skriver om igen



Bästa julklappen hittills. Hmm. Ursäkta. Enda julklappen hittills. Tog mig till förlaget och fick min manusbunt med kommentarer.

Redigering är vad som gäller. Men för att komma till det här stadiet har jag gjort ungefär följande: 
  1. skrivit ett manus
  2. lagt det åt sidan
  3. läst igenom
  4. ägnat tid åt karaktärer och dramatiska kurvor
  5. struktur
  6. rytm
  7. scener
  8. finputs.

Men se, nu gör vi om det igen. Och det är inte andra gången. Utan n:te omskrivningen.

Det är dagens ganska arbetsdryga skrivtips. Ett manus är inte klart med att det har skrivits. Det dyker inte upp nån som säger "åh vad fantastiskt och perfekt du gjort på första försöket". 

Och man håller på tills det sitter. Tills konflikterna och karaktärerna och vändpunkterna och strukturen och allt är där man vill ha det.

Det bästa som finns med ett manus är faktiskt att få kommentarer, att nån läst och brytt sig om att säga var nåt är lurvigt. Allt mellan innehåll och ord. Maraminne kommer att må bra av det här.

Ah! Kanske du vill veta vad jag ska göra? Well. Bland annat skruva om bland magi, sex, plantering, ordet "glor" och rätt mycket ögon, dialoger, sudda ut processen och pinsamma meningar.

11 kommentarer:

Pål Eggert sa...

Åh, så trevlig julklapp! Och mycket jobb förstås...

Mia Skrifver sa...

Rätt trevligt jobb, så är pretty nöjd över den julklappen. Om julklapparna ska vara så här, ja då blir det nog bra det här.

Kati sa...

Jag håller med, tror inte det finns något manus som inte skulle må (och bli) bättre av en omskrivning och omsorgsfull redigering. Just det där finslipandet, tillskruvandet och allmänna fixandet. Det kan alltid bli bättre.

Eva-Lisa sa...

Egentligen kan man ju hålla på och peta i ett manus hur länge som helst, men som du är inne på, redigering är a och o för ett lyckats slutresultat :)

Mia Skrifver sa...

Kati: Gäller bara att komma till punkt nån dag. Tur man har deadline…

Eva-Lisa: Precis. Hur länge som helst. Eller möjligen tills man blir lätt illamående av petandet.

Nina sa...

"åh vad fantastiskt och perfekt du gjort på första försöket"
Vadå är det inte så de säger menar du?
Ha, ha!

Mia Skrifver sa...

Inte så ofta. Typ aldrig. Fast ingen har förstås sågat mig i knävecken heller (ännu).

Heléne (Bokglam) sa...

Jag har aldrig kommit längre än till att skriva om igen, mao har jag aldrig blivit klar med något manus. Hoppas innerligt att jag snart är klar med omskrivningen av mitt första manus :)

Mia Skrifver sa...

Nå du hinner. Och sen hinner du skriva om det igen och igen. Ända tills du är nöjd och sen ska gärna andra vara nöjda också.

susanneahlenius.com sa...

Jag längtar verkligen efter den där processen :) Lycka till!

Mia Skrifver sa...

Det förstår jag. Bästa delen ju.