torsdag 5 december 2013

Lucka 5: Samla och stjäla



Imorgon ska jag ta båten över till Stockholm. Vilket betyder resa. Vilket betyder att att jag osökt tänker på resa skrivande. En mycket enkel associationskedja.

Allra mest funderar jag på att när man placeras där på båten så har man tillgång till mängder av folk att iaktta. Det är ju i vanliga fall lite färre personer här hemma. Alltså jag ensam är inte så där värst spännande. Så båten båten, here I come.*

Dagens skrivtips är just det, om man ändå ska åka båt mellan Finland och Sverige (och det är dessutom dagbåt) så får man passa på. Jag ska samla:
  • minst två repliker
  • ett magiskt föremål
  • en specifik rörelse
  • och dessutom passa på att köpa ny mascara. 
Och för övrigt måste man inte resa för att samla. Kan göras var helst, bara gå ut ett varv, sök dig till folksamlingar.

Och magiskt föremål undrar du kanske, vad tusan menar hon med det? Det kan jag inte svara på, utan det beror på vilket föremål du betraktar som magiskt. Behöver inte ens vara fantasy-magiskt, utan kan också vara magiskt för att det betyder nåt mer än det ser ut att göra. Samla och stjäla på resa. Precis vad jag ska pyssla med.



*och skulle naturligtvis ha lagt in en bild på en båt, men nä, jag föredrar Friends Arena och människor som väller ut.

12 kommentarer:

Jenny sa...

Ah! Kul! Det här ska jag göra i eftermiddag när vi ska sistaminutenhandla helgmat i knökfullt Citymarket Länsikeskus! Allt på listan kan nog hittas där... (fast mascara behöver jag inte)

Mia Skrifver sa...

Du får lov att köpa nån annan ytlighets-viktig grej i stället. Jag ger dig tillstånd att tänka på ytlighet och sånt. Jag är hemskt snäll på det viset att jag ger såna tillstånd. Att man liksom får göra sånt som gagnar en själv men ingen annan.

Jenny sa...

Hurra för köptillstånd! Nu måste jag fundera på nåt fint... kanske nagellack istället! Vi får se vad det blir...

Mia Skrifver sa...

Of course. Nagellack, alltid bra. Och man kan inte ha för många.

Fia Filur sa...

Samla och stjäla är bra! Själv ska jag på massage idag så min ytlighetsgrej är fixad och till på köpet blir nog av med min nackvärk!

Mia Skrifver sa...

Massage är nödvändigt, känns inte som ytlighet ifall det är nacken som ska botas. Men du kan ju passa på att köpa nagellack eller annat efteråt...

Eva-Lisa sa...

Precis, att samla och stjäla är vad jag också brukar göra när jag lämnat hemmet. Hoppas du hittar många "stöldvänliga" saker :)

Kati sa...

Låter bra. Ha en trevlig resa! :)

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Ja det hoppas jag också. Stöldvänlig, bra ord.

Kati: Jo om den går fortare med samlandet så är det fint.

Heléne (Bokglam) sa...

Ska åka till London imorn. Ska också passa på att samla på mig massa saker. Hoppas du får en härlig vistelse i Stockholm!

Frida sa...

Hoppas Stockholm är vänligt mot dig, och att du inte drabbas av Sven medan du är på båten. God samling!

Mia Skrifver sa...

Heléne: Vad härligt med London! Själv har jag precis fått avboka hela Stockholmsresan pga att ett barn blivit sjukt. Så ingen resa ändå, trist när man sett fram emot det.

Frida: Sven? Brukar vara en blandning av Sven, Pekka och Ivan numera som kan vara sisådär trevlig...