lördag 28 december 2013

Pinsam förundran

Redigering den närmaste tiden kommer att vara en pinsam förundran.

Alltså, det är tur att jag vet att jag läst igenom texten ungefär miljoner gånger, för när jag ser vad som får frågetecken i marginalen så drabbas jag av skam. Ibland låter det som om jag skrivit fjorton ord i stället för de tre som behövs. Eller fjorton helt onödiga ord. Bara såna där, den-där-Franck-försöker-briljera-ord

När jag läser nån annans text, som handledare, skrivledare eller betaläsare har jag inga problem med att lägga märke till liknande formuleringar. Man behöver nån utomstående som pekar. "Här hördu, här och här, fattar nada…"

Men just därför, borde jag ju för fasen kunna formulera mig som folk själv.

4 kommentarer:

Kati sa...

Ja, men det är ju helt normalt. Det är lätt att bli hemmablind.Och även skämskudden måste ju få komma fram och luftas ibland med ;-)

Mia Skrifver sa...

Normalt är det väl, men det gör det inte mindre fånigt. Skrattar faktiskt också, åt konstiga formuleringar.

minna lindeb sa...

Skammen är grym. Förträng den. Skammen är den sicka clownen i rännstenen i den där sjuka Stephen King filmen, va den nu sen heter. Ballooon?

Mia Skrifver sa...

It heter den. Och den clownen är clownskräcken personifierad. Ja, och skammen.