söndag 5 januari 2014

Hård och osentimental hand

De där partierna där man vill få fram grejer om mönster och system. Allt det där fantastiska för- och efterarbetet som man pysslat med.

Ibland går man till överdrift. Blir ivrig och skriver världens längsta scen bara för att man vill briljera. Vill ju visa vilket digert jobb man hållit på med.

Men då syns skarvarna.

Jag stryker med hård och osentimental hand. För att ha en hård och osentimental hand tar man några kliv bort och blänger ilsket på skarvarna och slarvande meningar, stycken, ord. Gott, att texten vilat. Gott att jag är så otroligt osentimental av mig idag.

10 kommentarer:

Kati sa...

Jag med! ;-) Ingen nostalgi idag inte! Klipp, klipp.

Mia Skrifver sa...

Såg det. Vi klipper till, tycker jag.

Susanne Olars sa...

Fanns det en kurs i osentimentalitet skulle jag gå den direkt ... Tyvärr är jag på briljerarstadiet än, och vill ha kvar varje ord. Så mycket att jag skriver dit ett par till bara för att understryka de första. Typ. Fast ta några kliv bort är ett väldigt bra tips, det ska provas!

Mia Skrifver sa...

Det är bra att ha ett briljerarstadium också, känns väldigt mycket trevligare om man tycker om det man skriver. Och det kan vara bra att lägga till meningar, för det är ju möjligt att de är ännu bättre än de första, så får man lite att välja mellan när osentimentaliteten infinner sig.

Eva-Lisa sa...

Hehe, ja man får vara lite hård och skoningslös i vissa skeden när man jobbar med texten. Det fina med det hela är ju att det oftast blir mycket bättre sen :)

Mia Skrifver sa...

Ja och det är rätt kul också. Att bara svepa bort onödigt krafs.

carolastromstedt sa...

Försöker ha det där osentimentala tänkande med mig när jag skriver första utkastet. Inga långa sentimentala dialoger eller monologer. Bara på´t och swosch vidare till nästa scen. Men ibland tillåter jag mig att beskriva en ny miljö lite mer djupgående bara för att acklimatisera mig.

Mia Skrifver sa...

Ja det är ju fint att ha med första varvet. Lyckas det då? Alltså klarar du verkligen av att vara hård i första utkastet? Eller hur menar du? Vet med mig själv att jag i första omgången klämmer in onödiga grejer för att jag trevar mig fram och det stryker jag. Det känns inte särskilt svårt. Det svårare är i och för sig om jag varit hård i skrivandet och inte förklarat grejer ordentligt och behöver lägga till i stället för att dra bort.

carolastromstedt sa...

Första manuset jag skrev skrev jag alldeles för mycket utfyllnad, med det andra manuset försöker jag göra tvärtom. Ärligt talat har jag ingen aning om om jag lyckats med min intention :D. Jag har ju inte läst utkastet än eftersom det är under arbete :).

Mia Skrifver sa...

Hoppas det. Och om inte så går det ju att lägga till eller ta bort.