lördag 4 januari 2014

Kanske det bästa skrivtipset

Mitt bästa skrivtips, kanske.

Sidodokument. Dagboksdokument om manus. Vad tusan man vill kalla det.

Jag har sagt det förr. Men jag säger det igen. Jag börjar dagen med att skriva av mig i sidodokumentet, dagboken som inte är så mycket dagbok, fast lite det också. Då skriver jag ner det jag ska göra under skrivpasset. Funderar kring problem som ska lösas.

Vilket jag alltså precis gjort. Svarat på varenda fråga jag just nu står inför i redigeringsprocessen. Jag säger bara att mängden utropstecken aldrig varit lika hög. För jag spär på med såna också när jag vet att jag skrivit ner det rätta svaret. Och den här omgången kom svaren och utropstecknen som rinnande vatten. Med rinnande vatten menar jag alltså en kran som verkligen forsar ut vätska. Eller förklaringar då i mitt fall.

Mitt skrivtips alltså, eventuellt det bästa. Topp tio i alla fall. Tala skrivande med dig själv. Allt jag oroat mig för under de senaste dagarna, som bortspolat av den där forsande kranen.

Rajt. Nu ska jag skriva den där scenen jag dragit mig för. Jag vet vad det är med den. VET!!!!

10 kommentarer:

mamma till 3 och mormor till 10 sa...

Vi är , för närvarande 4 stycken i övre medelåldern, som har en maillista.
Vi skriver små inlägg om lite av varje, typ dagboksanteckningar.
Ibland varje dag men ibland med varierande mellanrum, precis vad vi hinner.
Vi skulle vilja bli fler.
Finns det någon här av er skrivande personer som skulle kunna tänka sig vara med ?
Vi är inte anonyma för varandra utan måste kunna presentera oss.

Vid intresse så maila mig:

mormor9341@telia.com

Som är 61 år.Pensionär och boende i Trelleborg.

Kati sa...

Precis det gör jag med, fast i mina skrivböcker. sidodokument? Hur funkar det och hur gör man?
Håller med, den processen är ovärderlig!

Heléne (Bokglam) sa...

Har också en sådan slags process men inte helt organiserad... Måste bli lite mer organiserad där har jag insett för just nu sitter jag och tittar i en massa olika dokument och olika anteckningsböcker efter tankar och idéer jag en gång skrivit ned. Och håller med, det funkade som bäst när jag använde en och samma bok som dagbok för skrivandet.
Det får helt enkelt bli mitt nyårslöfte.

Mia Skrifver sa...

Mamma till 3 och mormor till 10: Låter ju som en kul idé. Lite som att blogga fast per mejl då tänker jag mig.

Kati: Man gör väl det som funkar, tycker att skrivbok låter ungefär som samma sak, åtminstone för dig. Alltså jag har en fil som heter typ Om Maraminne och i den skriver jag helt enkelt om det jag behöver fundera på. Du gör kanske samma sak i skrivboken. Den använder jag till annat. För mig är dokumentet viktigt för att då vet jag att det är just där och om just den texten jag jobbar på.

Heléne: Ha bara ett dokument per manus. Skulle väl säga att detsamma borde gälla skrivbok också, men för mig har just den biten inte blivit så för skrivboken innehåller krafs av alla texter jag jobbar på. Men jag vet ju vilken det är så det går ändå.

Fia Filur sa...

Jag gör som Kati, skriver för hand i anteckningsblock och rätt som det är säger det pling och då petar jag i manuset istället. Ditt sätt låter dock smartare för när jag fyller på nytt i blocket kan det lätt komma bort. Men för hand funkar bra för det är precis som om tankespärrarna släpper när jag skriver fritt liksom.

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Sidodokument is the shit! Jag har tre just nu. Härligt att så mycket har lossnat för dig. Fin inledning på skrivaråret! :-)

Maria Turtschaninoff sa...

Jupp. Mitt heter oftast Planering av... eller nåt sånt. Påbörjade ett sådant för Researchprojektet igår och så fort jag samlat allt på ett ställe började kugghjulen i hjärnan klicka igång.

Mia Skrifver sa...

Fia: Klart att du ska skriva för hand om det säger plint! Det gör jag också, men då handlar det ofta om att det är nåt annat än att skriva kring problemet.

Liv: Tre stycken, häftigt! Ja, det känns riktigt bra att det funkar. Hoppas din inledning på skrivåret varit bra också.

Maria: Ja precis, planering av eller tankar kring eller vad man vill kalla det. Huvudsaken att kugghjulen rullar som de ska.

Nina sa...

Jag brukar kalla att jag "pratar med mig själv på papper".

"OM jag skriver en sån här scen ur det här perspektivet, kan det funka? Nja... Känns inte rätt i magen, men om jag slänger in den här händelsen. Jo, känns bättre!"

Mia Skrifver sa...

Man får ju gärna kalla det vad man vill. För pratar med mig själv är precis vad jag gör också.