onsdag 5 februari 2014

Det som inte kan hända

Att fundera ut grejer som kan hända, ja ja. Det har man ju gjort i mängd. Men om vi svänger på det. Och i stället funderar på vad som inte kan hända.

Det är vad jag har tänkt att ska få guida mig genom del tre. Allt det som inte kan hända. Som ska hända. Jag menar inte direkt att allt som kan gå fel ska gå fel. Inte heller att jag ska slänga in en bomb som utplånar jorden innan huvudpersonen hinner rädda staden. Utan att jag behöver skaka om tankebanorna lite grann.

Kanske är det vintern som får mig att känna det som om jag trampar på stället. Snö är inte kreativt. Såg ett tv-program med en kvinna som var besatt av samla på snögubbar. Hon bodde nånstans i en varm del av USA. Inför jul gick hon och köpte snö. För att laga en snögubbe. Besatt. Eller passion. Jag tänkte på att vi inte hade nåt gemensamt. Snögubbar är inget jag skulle spara på.

Tur då att jag om en vecka kommer att befinna mig i Spanien. Då ska jag ruska på mig och ägna mig åt det som inte kan hända.

14 kommentarer:

Anna Hansson sa...

Åh vad skönt att få åka till Spanien och slippa vintern ett tag! Och det låter spännande det där med del tre! :)

Mia Skrifver sa...

Ja det ska bli skönt med värme. Även om resan i sig inte bara är avkoppling utan också handlar om att åka och röja upp i huset. Fast värre platser att röja på kan man ju ha...

Kati sa...

Ja, spanien lät lockande, verkligen. :) måste vara skönt att få sticka ifrån det här.

Mia Skrifver sa...

VERKLIGEN!!! All tid man kan slippa vinter är vinst!

Eva-Lisa sa...

Den kvinnan kan få all min snö om hon vill och om det vore genomförbart. För jag håller med, snö är inte kreativt. Inte för mig i alla fall.

Mia Skrifver sa...

Ja. Vi skickar snön till typ Miami. Minns inte exakt var hon fanns. Men Miami kan få min snö.

carolastromstedt sa...

När jag tänker i banorna vad som inte kan hända så handlar det för mig om att gå utanför den fyrkantiga ramen. Skriva om det oväntade. För mig är det grundbulten i mitt skrivande, att inte vara förutsägbar. Vet inte vad ditt "inte hända" står för riktigt men oavsett så är det spännande.

Mia Skrifver sa...

Skulle nog säga att målet är detsamma. Att inte vara förutsägbar. För om jag inte tror att det kan hända och ändå låter det hända, då är det ju ett sätt att avvika från förväntningarna. Nåt som ju också är rätt mycket förknippat med att vrida om i genreförväntningar. Det är vad jag menar.

Fia Filur sa...

Jag har samlat på mycket i mitt liv, men snö har jag då aldrig velat samla på ...
Spanien låter väldigt trevligt! Tar du med några böcker på resan?

Mia Skrifver sa...

Brukar inte behöva ta med så mycket böcker. Där finns dels ett utmärkt bibliotek i huset, dels en bokhandel med svenska böcker inne i Fuengirola. Så tar troligen med flygläsning, men det är det.

Heléne (Bokglam) sa...

Haha, ja... somliga samlar på snögubbar, andra på trädgårdstomtar och vissa på perfekta formuleringar och roliga dialoger man kan använda i berättelser.
Vilket får mig att tänkte på att den där snögubbesamlande kvinnan kunde bli en rätt kul karaktär.. Passionerade och besatta människor är alltid intressanta.

Anneli sa...

Spanien, det låter helt underbart. Tur att det är något som kan hända även om du ska tänka på det som inte kan hända när du väl är där.

Mia Skrifver sa...

Heléne: Precis därför jag nämnde snögubbskvinnan. Hon var mycket fascinerande i sin mani.

Anneli: Spanien blir fint vad som än händer eller inte händer.

Frida sa...

Här har snön försvunnit, och lersörja och brungrå tillvaro känn bara deprimerande, så om ni får lite snö över kan ni gärna skicka den hit också :-)

Spanien låter däremot som en bra grej. Liksom att fundera ut sådant som inte kan hända, och sen låta det hända. Den utgångspunkten tänker jag nog sno!