tisdag 4 februari 2014

Fotboll och folktro

Från gårdagens Lysmask till Pål Eggerts blogg Världen ska brinna som råkar ha en Finlandssvensk special med Hannele Mikaela Taivassalos Svulten och undertecknads Martrådar.

På Swecon delade vi panel. Och redan när Pål sa ordet "gravrå" rätade jag på mig och vaknade. Alltså klockan var morgon och jag var trött, men vid gravrå lystrade jag och bättre blev det under panelen. Visste att den boken ska jag läsa.

Det har jag gjort. Borde vara död. Jag skrattade högt när jag insåg att om jag kör med en fotbollsspelande tjej, så finns det i Borde vara död fotbollshuliganer. Det ligger i luften, folktro och fotboll.

Det praktiska med att ha karaktärer i god atletisk form är förstås att de är rörliga. Att de kan springa fort undan hotfulla situationer. Eller att de ger sig in i dem, för att det går inte att ge sig hur lätt som helst.

Dessutom finns Pål Eggert bland de som småningom kan höras i en Göteborgsk version av Fantastisk podd.

9 kommentarer:

Fia Filur sa...

Det var en fin special!

Mia Skrifver sa...

Tycker jag också.

Frida sa...

Min karaktär får nöja sig med löpträning, för att man kan råka på saker medan man är ute och springer.

Mia Skrifver sa...

Antingen det eller så gör man tvärtom och ser till att karaktären inte har en chans att hinna undan.

Eva-Lisa sa...

Bra kondis är alltid en fördel. Kanske främst då om man måste springa ifrån hemska saker, men även om man vill hinna ifatt dem :)

Heléne (Bokglam) sa...

Lyssnade på Fantastisk-podden idag på väg hem från jobbet. Fantastisk(t) bra! Superkul att höra om alla era våndor och om hur ni jobbar.

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Precis.

Heléne: Vad kul! Och glad att du gillade den. Våndor finns det ju gott om, man skulle kunna tala om det i ungefär miljoner avsnitt.

Pål Eggert sa...

Det var roligt att sitta i panel med dig och Taivassalo. Det blev ett bra samtal.

Mia Skrifver sa...

Sant. Bästa panelen på Swecon.