fredag 21 mars 2014

Namn gör skillnad

Kom hem. Sjönk ner. Insåg hur utmattande det är att besöka skolor. Jag tror att det är för att jag vistas i en grupp där jag inte sett nån namnlista och har alltså ingen aning om vem jag talar med.

Knäppt va? Att namn skulle göra skillnad. Men jag tror att det betyder en hel del.

För det här med att benämna både saker och människor, vi är ganska viktiga med det. Rätt noga med att saker heter vissa grejer och att människor har namn. Finns ju också en och annan fantasytext som använt sig av just det behovet, gett namn så mycket värde att om man vet det rätta namnet på något så har man makt. Tänker först förstås på Ursula Le Guin Earthsea-hexalogin. Eller varför inte köra med mytologiska namn som Alan Garner.

Men tänker också på alla fantasynamn som ger en egenskap hos karaktärer. Att det skulle ju vara praktiskt. I synnerhet som när man ställt sig framför en klass så kunde de gärna köra med gamla soldatnamn som Modig, Fri åtminstone (om det är vad de är, modiga och fria då). I stil med Robin Hobbs Farseer-trilogi där de heter Regal, Verity, Kettle.

Sånt tänkte jag på när jag sjönk ihop av utmattning, att det är lättare att umgås med folk man vet namnet på, vet egenskaper hos.

2 kommentarer:

Anna Keiler sa...

Modigt av dig, spännande och såklart utmattande. Gick det bra i skolan?

Mia Skrifver sa...

Det gick fint, tycker jag. Det är lite av en blandning mellan att vara väldigt mycket sig själv och skådespela sig själv när man uppträder nånstans. Gäller att vara skärpt liksom.