måndag 3 mars 2014

Skriva var som helst

Det enda som ser ut som vanligt är mitt skrivbord.

I teorin skulle jag kunna sitta här och skriva. I praktiken känner jag ingen ro. Det är i såna här situationer jag inser hur viktigt det är att sakerna åtminstone är på rätt plats. Jag kan klara ostädat, jag vägrar bara se. Men just nu känner jag inget av det som brukar behövas för att skriva. Inte hemma i alla fall.

Märkligt också. Jag kan skriva var som helst. På bullriga caféer. På bussen. Mitt i natten i mörkret.

Men här i lägenheten bland alla de små lådbergen går det inte. Tankarna vandrar till annan lägenhet. Vill vidare. Inte sitt kvar bland lådberg. Rastlöst vankar jag runt. Det enda som lite går att koncentrera sig på är Robin Hobbs Royal Assassin. 

Snart snart snart ska det handla om att flytta bort och packa upp i stället. Men än så länge sitter jag bland lådor.

8 kommentarer:

Jenny sa...

Jaha, du läser Farseer-trilogin :D Vi måste snacka om den sen när du är klar...

Mia Skrifver sa...

Har du del tre? Lånar gärna i nåt läge. Fast det är inte bråttom. Har ungefär hundra böcker att läsa just nu...

Kati sa...

Ja, jag känner så väl igen mig i att inte kunna skriva när det är rörigt omkring mig, men det omfattar för mig även kafeer och tåg och allt annat där jag inte är hemma, praktiskt taget, hehe.

Mia Skrifver sa...

För mig är det mer det att jag känner hur icke-feng-shui hela hemmet är just nu. Inte för att jag är så feng:ad i andra sammanhang heller. Men nu ekar det och känns så konstigt när allt är nerpackat och bara väntar på att få börja ett nytt liv.

Anneli Stålberg sa...

Så kan jag också känna. Man behöver en viss ordning och igenkänning för att få ro i huvudet. För att det som finns därinne ska kunna komma ut.

Mia Skrifver sa...

Ja, lådor gör mig rastlös. Men inte många dagar kvar nu så ordnar det sig.

carolastromstedt sa...

Måste vara frustrerande att inte kunna skriva, få den där ron, för skriva vill du antar jag. Tur att det löser sig snart.

Mia Skrifver sa...

Ja. skriva vill jag. Men just nu. Går inte. Så det får jobba på i bakhuvudet.