lördag 14 juni 2014

En brunn och tiden

Sista hela dagen på Saaren kartano. Det betyder att den här studien i metod är på väg mot sitt slut.

Det är just nu lite svårt att sammanfatta. Alltså det ska ju göras i den rapport vi ska lämna in efter det här. Mer det att jag för tillfället sitter och tänker på vissa ord.

Som hur vi jobbat med: brunnen. Och parallellt: tiden.

Det låter kanske futtigt när jag skriver det så där, brunn och tid. Men i någon form av kombination så kan man ösa ur brunnen, slänga saker i brunnen, hitta hela landskap i brunnen. Brunnen är, kan man väl säga, rena skattkammaren - åtminstone som vi nu använt den som en dramaturgisk utgångspunkt.

Samtidigt (ah, det är ju en tid det med, samtidigheten) tiden alltså. Hur tid är rytm, variation och just här, på den här platsen, Saaren kartano, att tiden är utanför. Bara en sån sak att jag inte läst tidningar, inte tittat på tv, knappt haft nät (på vissa ställen här alltså, finns inte nätkontakt). Vad gör man då? Skriver gör man. Skriver med en metaforisk brunn och med en lång lista på olika sorters tid.

Bäst för mig, personligen, ändå, några magiska meningar, ord som öppnat upp del tre i min trilogi så pass att det är svårt att bärga sig, svårt att inte skriva, svårt att hålla sig borta - men, det är förstås också det, att låta bli. För det är viktigt det med, att skriva när man skriver och sen efter det verkligen INTE skriva.

Hur som helst, det finns inga gränser. Och det är bäst att få åka hem imorgon med en känsla av att veta att jag har de ingredienser som kommer att hålla mig igång.

Men ännu återstår en performans. Snart, om några timmar, ska slutet på den här workshopen uppföras.

Inga kommentarer: