onsdag 18 juni 2014

En stol är mer än en stol

Efter att länge länge länge irriterat mig på min skrivbordsstol har jag äntligen köpt en ny.

Och skillnaden, folks, skillnaden är att jag plötsligt kan sitta som folk. I min förra stol insåg jag alltid att jag rätt vad det var hade hasat ner i de mest ryggovänliga ställningar man kan tänka sig. Samt några man inte kan tänka sig alls.

Känner mig därmed som en ergonomisk dröm nu. Här sitter jag alltså och förstår vidden av att ha en stol man vill sitta i.

Fasen, känner mig helt lyrisk över detta byte. Och beslutet att köpa stol har tagit mycket längre tid än det tog att köpa dator. Att köpa dator gick från beslut till handling. Att köpa stol gick från att prova och fundera och prova och fundera och googla och fundera och googla mera till att efter två år äntligen göra nåt åt saken.

Hälsningar från happy stolägare.

10 kommentarer:

Fia Filur sa...

Jag förstår precis. Vi har ett kontor med ett skrivbord, men ingen riktig stol. Jag tror att stolen gör hela skillnaden, ändå prioriteras den inte. Märkligt!

Mia Skrifver sa...

Men när man väl har den, då undrar man hur man kunnat fungera en dag utan.

Eva-Lisa sa...

Rätt stol är nog viktigare än vad man många gånger kan tro. Personligen sitter jag ju alltid i soffan med laptoppen i knäet, så det var länge sedan jag satt på en stol när jag skrev. Kanske behöver jag träna upp lite stolvana, innan det blir aktuellt :)

Helena S sa...

Grattis! Din rygg jublar! Jag besökte min stol på jobbet i måndags å tusan vad den kändes mjuk å skön efter ett par år av köksstolsskrivande.

Nina sa...

Bild på mästerverket?

carolastromstedt sa...

Jag skulle behöva förflytta mig till ett skrivbord och en vettig stol men har jag inte ens skrivbord blir det ingen kontorsstol heller - vilket min nacke skriker att den vill ha. Men bra beslut där Mia. Nu håller din kropp för några böcker till.

Heléne (Bokglam) sa...

Håller på att inreda min framtida skrivarlya för fullt - i huvudet alltså. Går väldigt mycket på estetik när det kommer till stolar, mer än ergonomi. Kanske inte så bra... Men, men då kan man kosta på sig en massage ;).

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Jo, det är ju också det att jag börjat djupdyka i soffan/fåtöljen med laptopen för att också det har varit bekvämare. Men nu är det annat. Tror dock att man ska skriva där man nu skriver, skit samma var och hur.

Helena S: Köksstolar har jag mest använt ute på vischan, där skrivbordsstolsliknande fullständigt lyser med sin frånvaro. Så jo, det har också undersökts.

Nina: Nå, nu har jag ju dessutom slängt en gammal gardin över stolen, för katterna gillar den också. Och som den faktiskt råkade kosta mer än att bli klösbräde så är jag inte så intresserad av det estetiska. Det är nu liksom mest bara svart skrivbordsstol, bekväm. Så njäe, inte den här gången.

Carola: Ah. Ja skrivbordet fixade ju sig för flera år sen. Vi köpte en lång brädskiva, bad dem kapa det bestämda mått, köpte åtta ben (fyra åt mig och fyra åt J.) skruvade fast dem. Tadam, skrivbord. Stol var alltså projekt mycket mycket större.

Heléne: Estetik är för min del prokrastrinering. När jag börjar med sånt, då skriver jag inte. Men, alltså jag tänker som så att det ska gå att skriva varsomhelst. Närsomhelst. Hursomhelst. Det bara underlättar ifall man sitter bekvämt, ifall nån kommer och kollar in "skrivarlyan" så är det dammigt, papper, kaffefläckar etc. Och då är jag alltså egentligen en som gillar att inreda - jag vet bara att när jag sätter igång, då har jag lagt av på skrivfronten...

Frida sa...

Låter som ett bra köp.

Mia Skrifver sa...

Jo det är det.