lördag 7 juni 2014

Fantomen i Stockholm

Har en kolumn i dagens Åbo Underrättelser. Kan tyvärr inte länka till den för hittar den inte på nätet. Men det jag skriver om är sommarläsning och det gjorde jag för att, ja sommar och läsning hör ju ihop. För mig i alla fall.

Bara det att när jag började fundera på sommarläsning ville jag inte läsa det som jag vid en sökning hittade som förslag. Jag ville alltså inte ägna mig åt att just den här sommaren läsa om Sommarboken eller Jane Eyre eller nån tung biografi över nån som jag inte kan bry mig mindre om.

I stället började jag längta efter att läsa Fantomen. Alltså det jag läste i mängd när jag var yngre. Inhandlat på antikvariat. Och jag har liksom inte längtat efter just den sortens läsning på länge. Men det kändes som en skön motvikt till någon form av bildande läsning. Fantomen i sina tights och med sina ringar. Det blir knappast som det var förr, att läsa Fantomen. Tur då att det finns en mängd grafiska romaner att läsa också.

För det är ju det. Jag läser mitt manus. Jag läser mina böcker. Och jag behöver något som är annorlunda som motvikt. Alltså Fantomen och grafiska romaner. Det är åtminstone den sommarläsning jag faktiskt längtar efter. Måste bara ta mig till Stockholm först, bättre utbud på Fantomen där. Känns fint att ha en orsak.

Inga kommentarer: