fredag 6 juni 2014

Leta löften

Dagens skrivtanke är: Vilka löften finns i Martrådar och Maraminne?

Måste helt enkelt läsa böckerna (igen) för att plocka ut de löften som finns där. Och med löften menar jag planteringar och annat lössläppt. Egentligen tror jag mig veta vad som utlovats, ska bara ta reda på om jag slarvat ut nåt mer som borde plockas upp än det som jag liksom tror att finns där.

Av nån anledning tror jag det. Tror det så pass att jag är rätt ivrig över den här arkeologiska utgrävningen, för det är väl det mer än nåt annat, att återvända till de två tidigare böckerna. Leta efter benresterna. Foga ihop dem till ett monstruöst skelett.

Dessutom ska jag lyssna på Fantastisk podd som kommit med ett nytt avsnitt i går. Det handlar om något som ju ett tag varit högaktuellt för mig, dvs. recensioner.

Och i kväll ska jag gå på en disputationsfest.

Annat jag ska ägna mig åt är att försöka få de sista bitarna på plats inför nästa veckas skriv-workshop. Vilket betyder att hela nästa vecka kommer jag att blogga från Saaren kartano där jag agerar workshopledare och dessutom ska fortsätta leta löften och det bästaste bästa av allt: SKRIVA.

3 kommentarer:

Fia Filur sa...

Låter som att du har fullt upp! :)

Susanne Olars sa...

Håller med om det bästaste av allt: skriva. Men leta löften låter ju också jätteroligt! Nu har ju inte jag några tidigare utgivna böcker att rota runt i efter bortglömda löften, så inte vet jag var jag ska leta. Dagboken kanske? Ifall jag lovat mig själv nåt som jag glömt. Nån liten semesterresa eller så :-)

Mia Skrifver sa...

Fia: indeed. Det har jag nog.

Susanne: Det är ju möjligt att du lovat dig det. Infria i så fall genast löftet. Men du kan också leta löften i vilket som helst av dina manus. Helt enkelt för att ta reda på, vilket slut har du lovat läsaren i din text. Och såna planteringar tenderar man att göra när man skriver som kan vara bra att leta efter och plocka upp i slutet.