söndag 22 juni 2014

Obehagligt subtilt



Recension av Maraminne i Ny Tid från den 13.6, fast jag fick alltså tag i den nu. Till min stora glädje har recensenten inte läst Martrådar. Glädje? Ja, just det. För jag tror ju, och det säger recensenten också, att man nog får mer kläm på grejer om man läser båda. Men det ska gärna gå att förstå något ändå. Därför, till min glädje, så tycks det gå att göra det. För jag vet att jag nämner namn som jag bara snubblar över i Maraminne, att det är mer ett sätt att repetera, mindre att etablera. Trots det alltså, kan man tydligen säga sånt här:
Franck gör ett bra jobb med sin huvudperson Mati, som tillåts vara nyanserad i sina styrkor och svagheter och som på ett för läsaren obehagligt subtilt sätt helt tas över av maran.
Plus att det talas om blinkningar till litteraturhistorien genom Persefone som faller för underjordens härskare Hades. Och en fransk tv-serie som heter Gengångare, att jag kanske sett den och tagit intryck. Det gläder mig att det finns där, alltså att läsare hittar sina egna referenser. Men nej, jag har för sisådär en vecka sen blivit rekommenderad att se den franska tv-serien, så alla intryck är oavsiktliga eller för mig okända. Men ska med ännu större glädje kolla nurå.

Dessutom funderar recensenten som alltså heter Johanna Karlsson, på varför övernaturliga väsen har tveksam jordisk musiksmak. Hah! Dvs. lyssnar på Linkin Park. Och ja, det kan man ju fråga sig. Svaret vet jag. Att Linkin Park, alltså för mig åtminstone, säger också nåt obehagligt subtilt...

Hur som helst, recensionen är positiv och vad är väl bättre än det?

5 kommentarer:

carolastromstedt sa...

Jag har kommit halvvägs i Maraminne och hade det inte varit för utomliggande faktorer så hade jag läst ut den för längesedan. Det där med Persefonen reflekterade faktiskt jag också över. Gillar starkt!

Anneli Stålberg sa...

Åh vad härligt! Grattis!

Fia Filur sa...

Jättekul! Grattis!

Eva-Lisa sa...

Hurra för positiva recensioner! Sådana gillar vi bäst :)
Det ska bli intressant att läsa Maraminne sen.

Mia Skrifver sa...

Carola: Läs du i din egen takt bara. Och gällande Persefone, möjligt att blinkningen finns där, alltså att jag liksom på nåt vis ändå, men medvetet är det inte. Finns ju rätt många sorter som rör sig i underjorden.

Anneli: Tack.

Fia: Mycket. Tack.

Eva-Lisa: Ja, dem gillar vi bäst, även om vi bestämt gillar recensioner överlag. Hoppas du gillar Maraminne, sen.