onsdag 30 juli 2014

Drar i trådarna och tumskruvarna

So what av Pink har jag lyssnat på. Alltså har jag skrivit in delar av avslutet. Nu gäller det bara att rensa på vägen dit och få resten rätt också.

Dessutom har jag vridit ur mig en kolumn. Som kommer i lördagens Åbo Underrättelser. Tog en stund att komma på ämnet även om det förstås fanns precis i min närhet. Som vanligt. Ibland sitter ämnet hårdare åt, kanske extra mycket så när jag fått för mig att jag är skygglappsförsedd och inte kan skriva på annat än Martrilogi. Fast sen inser jag att jorå, jag lever ett liv stundvis, eller i det här kolumnfallet så är det snarast livet som drabbar mig trots skygglappar. Jag har alltså skrivit om trasiga grejer.

Mest ändå, jag samlar mig för att hitta allas dramatiska kurvor, att dra åt dem och tumskruvarna. Jag hoppas att jag snart ska få påstå att jag har ett slags manus som kan skickas iväg för en första kritisk blick bland testpiloterna. Jag anar i alla fall ett målsnöre. 

4 kommentarer:

Susanne Olars sa...

Vad roligt att få bryta upp romanbygget med kolumn-skriveri! Som att få en pralin efter en supergod middag ju :-)

Mia Skrifver sa...

Ofta är det väl det. Men ibland när man känner att man är helt tom och tämligen dum i huvudet, då kan det vara knepigt. Fast sen när jag kommer på vad jag ska skriva, då blir det pralin också för mig.

carolastromstedt sa...

Ja dessa dramakurvor. Det dras i tumskruvarna här också. Kanske inte för så många karaktärer som för dig men ändå :). Låter som vi kan vänta oss tredje delen om Maran någon gång till våren?

Mia Skrifver sa...

Jag hoppas det. Att det blir till våren, eller sommaren. Men det förutsätter att jag får ihop allas dramakurvor inom augusti, att jag har ett riktigt råmanus som kan läsas av nån annan än mig själv. Det är ju bara det att nu i augusti dyker det också upp annat jobb att göra. Så jag hoppas och jobbar hårt för det.