måndag 21 juli 2014

En kvart

Satt igår och snackade om skrivandet. Om regelbundenheten. 

Så jag säger det igen. Att regelbundenheten är viktigast. Alltså envisheten, att faktiskt sitta där och skriva. Eller åtminstone öppna dokumentet och stirra på bokstäverna en stund. Också de där dagarna då man inte vill. Då man vill allt möjligt annat. Eller inte vill just nåt alls. Eller inte orkar. Eller vad det nu är som är eller.

Att man liksom öppnar dokumentet. Om det sen är för att glo på det i en kvart. Strunt samma. Man gör det bara. Det finns en kvart tid nånstans under dagen. Sen stänger man och går sin väg. Gör om det dan därpå. Bara för att regelbundenheten och att liksom hålla på, förr eller senare så skriver man en rad eller två.

En kvart alltså. Och inget dåligt samvete.

2 kommentarer:

Fia Filur sa...

Just det där håller jag på med nu, stirrar alltså. Jag VILL skriva, jag har massor av projekt jag kan skriva på och massor av tid, men jag skriver inte. Varför skriver jag inte? Jag fattar inte.

Mia Skrifver sa...

Ja då är lösningen att öppna dokumentet, stirra på det i en kvart. Gå sen därifrån och strunta i det till dan därpå. Du kan förstås peta in nån mening under den kvarten, men kräv inte mer än att du öppnar dokumentet och tittar på det i en kvart. För när man inte skriver så är det bara bäst att ha så låg tröskel som möjligt, att tillåta sig att bara titta om det är vad man klarar av.