torsdag 3 juli 2014

Golvyta med lurv

Jag är glad över att vi har golvyta. Det kommer att underlätta kartläggningen.

Å andra sidan måste jag nog dammsuga först. Annars kommer kartläggningen att bjuda på helt nya monstruösa sammansättningar. Lurviga såna.

Jaha. Och du vet inte vad jag talar om för kartläggning. Så klart inte.

Jag ska om ungefär 10 sidor printa ut allt och bestämma ordning och placering på kapitlen. Det kräver golvyta. Mina inte alltid särdeles kronologiskt skrivna scener ska ordnas så att det verkar hur vattentätt och logiskt som helst.

För jag skriver gärna flera scener om en person i följd. Det betyder att jag kan ha rätt många Mati-avsnitt radade efter varann. Och när jag vet vad hon pysslar med går det att skriva de andra, alltså har jag också en del Petter-avsnitt, en del Nor-avsnitt osv. som nu ska sorteras.

Alltså i min skalle sorterar jag medan jag skriver, därför har jag inte petat omkring under själva skrivandet, utan bara slänger in det var det nu råkar landa. För när jag sen printar ut och börjar ordna så ser jag bättre. Ser mer av det som ska strimlas och döden dö, scener som kläms in i filen "utklippt ur..." Inser hur ologiskt de rör sig, att de är på fel plats och annat som jag vägrar befatta mig med när jag dundrar fram i hög hastighet för att få ihop världen.

Men jag måste alltså dammsuga för att kunna jobba.


Eftersom dammsuga inte är en favoritsysselsättning föreslår jag att vi i stället läser vad Carola skriver om Maraminne. Tack miljoner gånger för den fina recensionen!

8 kommentarer:

Fia Filur sa...

Sortering är bra. Jag använde Scrivener till mitt projekt när jag var tvungen att sortera sist.

Mia Skrifver sa...

Jag kör så där lite gammaldags. För jag vill liksom kunna ta i det medan jag flyttar omkring. Och Scrivener skulle kräva att jag vill lära mig det, har provat nån version, bestämde mig för att nä, det är inte för mig.

carolastromstedt sa...

Gillar att Nor är med i trean :-)). Och Petter... Mycket lovande och gör mig än mer sugen på tredje delen. Men jag får lov att lugnt och fint vänta. Det är ju märkligt att dammsugaren ska behöva plockas fram för att jobbet ska fungera men så är det ibland.
Kul att du gillade min recension. Maraminne förtjänar mer synlighet i Sverige och jag hoppas att jag har bidragit lite till det. Bloggstatistiken fick fnatt efter de där två recensionerna jag gjorde.

Mia Skrifver sa...

Jorå, de är med. Det misstänker jag att på nåt vis ganska starkt finns inskrivet som ett löfte i Maraminne.

Och nu är det dammsuger och putsat så att jag imorgon får sprida ut alla papper. Känns ivrigt.

All synlighet gläder mig, och i synnerhet i Sverige, för det är inte särdeles lätt att bli sedd i svenskt sammanhang när man är finlandssvensk. Så, ja, det gör mig ännu gladare om statistiken sköt i höjden!

Heléne (Bokglam) sa...

Vilket härligt sätt att strukturera på! Blir sådär för mig också då och då - att jag har en mängd scener men inte riktigt vet i vilken ordning de ska komma. Ska pröva golvmetoden någon gång..

Susanne Olars sa...

Att dammsuga bara för att få det fint, det kan ta tid innan det blir av. Att dammsuga för att ha yta till kartläggning... Det låter ju fantastiskt peppande! Jag ska nog kartlägga jag med! :-D

Anneli Stålberg sa...

Det låter spännande och ordningssamt! Hoppas det gick bra trots krav på dammsugning.

Mia Skrifver sa...

Heléne: Jo, det ska bli kul. Jag ser fram emot att också få sällskap av katterna. De brukar gilla utspridda papper...

Susanne: Motiverande ja, man har ju en vettig orsak. Städar inte just för finheten, det är inte kul alls.

Anneli: Ordningssamt är det nog inte. Den som hade ordning från början skulle kanske inte behöva hålla på och städa. Men har man nu gjort det så här så har man. Lika bra att sätta igång alltså.