tisdag 15 juli 2014

Handlingar, inte ord

Det är Emmeline Pankhurst födelsedag idag. 

Passar mig fint. För jag satt och funderade på hur jag skulle börja skrivandet. Surfade runt kan man också kalla det. Hittade Emmeline och kvinnlig rösträtt, suffragetter. Nästa år kommer filmen också, med Meryl Streep som Emmeline Pankhurst.

Va? Hur det här fick igång min skrivsession idag? Ja det är enkelt. Jag tänkte rösträtt, eller att sakna den. Och vilka olika sätt jag kunde använda det på. Utgående då från Pankhursts devis "deeds, not words". I och för sig använde jag ord för att skriva, men skrev om "deeds", alltså vad en kvinnlig karaktär gör för att ta sig närmare makten.

För allt fasen kan man inspireras av. Som Emmeline Pankhurst, hur omstridd hon än må ha varit. Rätt häftigt med tanten i hatten och kjolen som släpas iväg av poliser och andra farbröder för att hon vill ha rösträtt. Över huvud taget, bilder med henne och alla gubbarna, ja, det tänkte jag på och skrev.

2 kommentarer:

Susanne Olars sa...

Och namnet Meryl Streep räcker för att inspirera mig. En sån kvinna!

Mia Skrifver sa...

Ja hon har gjort en hel del fina filmer. Så det där blir nog mycket spännande.