tisdag 1 juli 2014

Hur låter hon?

Det finns en bilderbok som heter ungefär Hur låter det? Det var kanske inte så mycket "det" som jag nådde fram till just utan en "hon" som jag måste bestämma mig för hur hon pratar.

Det gäller förstås alla karaktärer man skriver om, att de kan ha sina egenheter och speciella sätt att tala. Och just nu blev jag osäker. Har "hon" haft mycket kontakt med folk? Alltså haft orsak att prata. Eller har hon inte det och därför är fåordig, kanske pratar lite hackigt. Eller är hon sirlig i sitt sätt att prata. Se där! Från det ena till det andra. Hackig eller sirlig?

För att veta det måste jag fundera på henne. Och det är alltså en bikaraktär som har viss katalysatoreffekt, dessutom vet jag att hon har ett mål. Jag vet vad hon vill. Men varifrån kommer hon? Det är frågan som på många sätt avgör hur hon ska formulera sin vilja.

Hur låter hon - sånt funderar jag på idag.

6 kommentarer:

Kati sa...

Det är lite där jag är med just nu, fast med min huvudkaraktär. lär känna henne bättre, tar reda på alla de där små detaljerna.

Mia Skrifver sa...

Det är både kul och ibland otroligt frustrerande. Hoppas du hittar rätt med huvudkaraktären.

Eva-Lisa sa...

Åååh, sånt där är så intressant, tycker jag. Att liksom lyssna in karaktärerna och förstå deras sätt att uttrycka sig :) Faktiskt bland det roligaste med att skriva.

Mia Skrifver sa...

Förutsatt att de liksom ror ut med språket så att man vet hur de låter...

Heléne sa...

Fina funderingar. Tycker själv att sådant är väldigt svårt vilket innebär risk för att alla mina karaktärer låter precis likadant...

Mia Skrifver sa...

Ja det handlar ju om att veta vilka de var innan de landade i en viss situation. Problemet för mig är att min karaktär inte är helt mänsklig...