lördag 5 juli 2014

Råare än råmanus

Det skulle ha varit lättare med post it-lappar, säger den efterkloka. Men då hade jag inte strukit tio scener utan att blinka, höja på ögonbrynen eller vad jag nu alltså inte gjorde. Dökött bort.

Och när man tittar på en enskild scen, liksom håller i den, lyser dököttet igenom. Allt blaj ska dö. Måste finnas mål, hinder, möjligen avslöjanden och en rörelse vidare till nästa scen. Annars är det ingen scen utan bara ord.

Så under mitt skrivbord ligger nu en hög papper med scener som jag ska ordna i datorn. Det ska bli lagom lustigt.

Bäst i alla fall, eftersom det gick att sortera, någon form av manus finns. Råare än råmanus, men nånting som håller på att bli den avslutande tredje delen. Dagens golvjobb är alltså very much done.


Bra det för nästa vecka ska jag till Stockholm och hälsa på broderskapet med familj. Kan Stockholm se till att ha lite sommarväder då?

Och i slutet av nästa vecka, lördag 12.7, ska jag till Jyväskylä och tala om MaraminneFinncon. Jag är typ det svenska inslaget i finskaste Jyväskylä. Ska bli intressant.





2 kommentarer:

Frida sa...

Just idag har Stockholm i alla fall haft helt fantastiskt sommarväder. Hoppas det finns så det räcker till nästa vecka också. Och gärna några veckor till efter det.

Lycka till med ordnandet.

Mia Skrifver sa...

Jag litar på att du håller ordning på vädret, Frida. Och är glad och tacksam över att du gör det.