fredag 18 juli 2014

Spellistor

Musik, vi måste snacka om musik. För det är precis vad jag letar efter nu. Rätt låtar. Lyssnar igenom album på album för att ha rätt låtar att skriva till. Rätt känsla alltså.

För Martrådar var det mycket Nirvana och Nick Cave. Och en del annat också, som slank med.* Sammantaget var att det mesta handlade om att komma i intensiv och möjligen lite aggressiv stämning.

För Maraminne skippade jag det. Ville ha rysningsframkallande musik. Och jag hade bra hjälp med spellista en kväll på krogen tillsammans med kompisar som kom med suveräna tips. Då blev det snarast låtar som klättrade in under huden och kanske lite sorgligt också.

Och nu har jag sållat fram en spellista för att kunna vrida om och få rätt stämning i trean. Jag får återkomma till vilken stämning jag vill frammana den här gången när det är aktuellt. Men det är annorlunda.

Utöver det så brukar det bli specifika låtar som handlar om hur karaktärerna agerar i en viss situation. I Martrådar sjunger Petter en låt av Bruno Mars till exempel. I Maraminne lyssnar en karaktär på Linkin Park. (Vilket recensenten undrade över, varför ska icke mänskliga lyssna på tvivelaktig musik som Linkin Park... svar: det är exakt vad de ska göra.) Och för min trea kan jag säga att några låtar snurrar i skallen på mig och gör de det, då lyssnar jag.

Du då? Använder du musik för skrivandet? Och hur?


*I både Martrådar och Maraminne listar jag artister i slutet om man vill veta vad jag lyssnat på.

6 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Jag älskar att lyssna på musik när jag skriver och gör också spellistor. Perfekt för att komma i rätt stämning ju :)

carolastromstedt sa...

Musik är ett måste för att komma i rätt stämning. Just nu är det väldigt mycket Audiomachine. Theme-bandet är Within Temptation men även svenska Amaranthe spelas då och då. Du får gärna berätta vad det är du lyssnar på :).

Frida sa...

Kan inte alls skriva eller göra något tankemässigt vettigt om jag lyssnar på musik - tyvärr - så därför lyssnar jag alldeles för sällan. Men skulle jag göra det skulle Nirvana och Nick Cave ligga bra till :-)

Just till mitt manus borde däremot en vemodig stråke vara alternativet.

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Och det är viktigt vad som ingår i spellistan för att stämningen ska bli rätt.

Carola: Har inte hört de du nämner, måste kolla upp dem. För mig har det just nu blivit rätt mycket Amanda Jenssen. En del Asha Ali. Och Jenny Owen Youngs. The Smiths. Suzy Quatro. Robbie Williams. Radiohead. Coldplay. En salig blandning.

Frida: Nirvana och Nick Cave ligger alltid bra till. För att inte tala om Johnny Cash sjunger till exempel Nirvana cover.

Fia Filur sa...

Håller med om att musik är viktigt för att komma i rätt stämning. Det är dessutom häftigt hur man sedan kan höra en låt och minnas känslorna när man satt och skrev på det där manuset.

Mia Skrifver sa...

Ibland minns man scenen nästan exakt alltså också då hur det var att skriva den till just den låten.