lördag 2 augusti 2014

Många karaktärer

Så här: I nåt läge bestämde jag mig för att, ja, många karaktärer. Typ sju. För att det är ett sånt trevligt tal. Men en huvudperson. Resten har stödfunktion.

Och jag känner dem. Rätt väl vid det här laget. Hur de reagerar och bakgrund och annat. Det funkar.

Men sen är det ju berättelsen också. Att det ska stämma. Att berättelsen ska växa och saker ska hända.

Nu då: I perioder ångrar jag min sjua. Vilken sjua det sen än är frågan om. Att vad var så magiskt med just den siffran undrar jag? För det är rätt många kurvor ju. I Martrådar är det: Mati, Petter, Eric, Bert, Lis, Magnus, Malena. I Maraminne är det: Mati, Petter, Eric, Lis, Nor, Björknäs och Birkenes. Och nu är det: Mati, Petter, Eric, Lis, Nor, ny typ, Björknäs och Birkenes. Dessutom i samtliga också vissa antagonister. Sju säger du? Det är åtta i trean, obviously. Well, hell yes. Allt ska vara mer och fluffigare i trean.

Så här alltså: Det händer att jag längtar efter att berätta ur bara en persons perspektiv och inte ha så många kurvor att hålla reda på. Å andra sidan, jag gillar ju dem så jag får väl dras med alla de här nivåerna och sucka över att det ibland är som om jag sitter och sparkar mig själv i skallen.

Vilket alltså betyder att jag just nu skrivit sisådär femhundra ord och undrat, vad händer vad händer vad händer - och - tänk om tänk om tänk om... Det var utmattande, men tror att jag löste ännu ett av dessa karaktärsproblem, eller början på det. Alltså började jag fundera på många karaktärer.

Den enkla vägen är att välja en. Men om man inser att berättelsen kräver att man berättar grejer som den ena inte känner till, då tar man fler än en. Huvudsaken är att alla typer är nödvändiga för berättelsen.

6 kommentarer:

Heléne (Bokglam) sa...

Jag har hittills bara skrivit ur en karaktärs perspektiv men längtar lite efter att pröva att skriva ur flera perspektiv. Som du säger, då kan man få till de där grejerna som den ena inte känner till.

Mia Skrifver sa...

Jo. Tänk också på att det är rätt mycket att hålla reda på. Många lager. Men du kanske är mer systematisk än jag och gör bättre anteckningar. Jag litar alldeles för mycket på min skalle.

Skriviver sa...

Oj, sju olika perspektiv. Det låter verkligen som en utmaning. Jag har fyra och tycker att det är ganska mycket utmaning, just att få till allas röster och personlighet och verkligen skilja ut dem från varandra. (Och då är de ändå uppenbart olika på sätt som verkligen borde hjälpa, men jag tycker i alla fall att det är svårt...) Tänker mig att sju perspektiv nästan kräver en riktig mästare. Eller åtminstone en person med stort mod och/eller ett visst mått av galenskap :)Eller en sorts blandning av alla tre egenskaperna....
;)

/Linda

Mia Skrifver sa...

Nå, de är inte alla lika viktiga. För jag har ju en huvudperson som berättas ur jagperspektiv, övriga är ur tredjeperson - vilket betyder att det i och för sig också finns en berättare som vet grejer - alltså ännu ett perspektiv. Även om jag försöker tona ner den rösten för att hålla mig till de olika karaktärerna.

Och ja, beträffande galenskap tror jag det är helt rätt. Mästare och mod, det tror jag inte att jag är eller har.

Precis som du säger dock, det gäller att veta rätt saker om dem för att få rösterna att låta som de ska. När man skriver på tredje delen i en trilogi, då vet man det rätt bra redan. Dessutom kan det vara klokt att med tydliga läsanvisningar påpeka vem som talar också - som kapitelnamn med person, eller inleda kapitlet med att alltid nämna namnet. Nåt sånt för att inte förvirra folk.

Skriviver sa...

Ja, jag antar att du behärskar dina karaktärer ganska väl vid det här laget :)

Jag har ju fortfarande inte läst Martrådar, trots att jag varit nyfiken på den så länge. Har tjatat på Stockholms stadsbibliotek att de ska ta in den och nu finns den på Medborgarplatsens bibbla, men utlånad, såklart. Så jag har reserverat den :)

Mia Skrifver sa...

Vet du, det finns få saker som är så trevligt att höra som att folk står i kö för att få tag i den bok man skrivit. Så även om du får vänta så är jag väldigt glad över det!