tisdag 5 augusti 2014

Morgonens skrivpass

Om nån sett mig under morgonens skrivpass skulle man ha sett följande:

Författaren sitter och spelar en frustrerande nivå i farm heroes saga. Det är prokrastrinering för författaren vet att det som ska skrivas kanske inte är tydligt. Men liven tar slut i farm och författaren förser sig med ett glas bubbelvatten. Kollar bloggkommentarer. Svarar. 

Suckar djupt. Klämmer igång playlisten på spotify och skriver lite ströbokstäver i sidotexten, skriver kring problemet, kring karaktären.

Författaren rätar på sig! Har kommit på något. Drar handen genom det tämligen rufsiga håret. Slänger sig över tangenterna, hamrar fram ord.

Tillbaka till sidotexten och pratandet med sig själv.

Med jämna mellanrum ska det scrollas i manus för att kolla något.

Författaren studsar frustrerat upp. Tar med sig telefonen som spelar musik i öronen. Dansar omkring i lägenheten utan att bry sig om manuset. Författarens barn betraktar henne skeptiskt. Hon dansar ändå.

Tillbaka till manus. Skriver ännu en scen med lite mer tveksamt hamrande.

Lutar sig tillbaka. Stirrar på scenen. Ja. Det var vad som händer, tänker författaren. Men hur tusan ska  karaktär X kunna fixa det där? Ensam? Sen ler författaren och rufsar ännu en gång igenom skallhårigheten för det är rätt spår och ett trevligare problem att reda upp hur något ska göras än att fundera på vad som ska göras.


Ungefär så.

Jag är för tillfället så hårt fokuserad på skrivandet att jag inte läser, inte rör mig långt bort från datorn, ibland glömmer att laga lunch, måste påminna mig att dricka bubbelvattnet jag tagit med mig. Det är frustrerande och som en bal på slottet, alldeles underbart.

4 kommentarer:

Fia Filur sa...

Hehe, jag väntar på en vägspärr sen ska jag också spela lite farm heroes :)
Låter som att du har helt normal skrivdag :)

Mia Skrifver sa...

Ja, helt normal. I synnerhet håret och farm-hjältarna...

Skriviver sa...

Haha,jag tycker att det låter ganska underbart :) Önskar verkligen att jag kunde vara så fokuserad...

Mia Skrifver sa...

Fokuserad blir man om man gör det regelbundet, varje dag, tvingar sig till sin skriv-läst och använder sittmusklerna, vet att det gäller att bara hamra på, hur det än känns. När man hållit på ett tag då är det så inrutat i en att kreativiteten kommer på beställning. För den har inget val, det mest kreativa är att inrätta rutiner som gör att det blir fokus. Åtminstone för mig. Mest flöde när jag bara tvingar igång det.