fredag 15 augusti 2014

Öppna motorhuven

Ja vad bäst att vara på party. Visserligen lite trött och seg idag men det är det värt.

Eftersom jag inte riktigt orkar samla mig för skrivandet så har jag lyssnat på diverse podcast i bussen på väg hem. Blev skitglad över Writing Excuses som talade om karaktärsaktivitet och sa precis vad jag behövde höra. Vilket var ungefär det här:
Att om bilen går sönder, och jag vet inget om bilar, men om den går sönder så stannar jag och öppnar motorhuven och glor in och börjar peta på grejer. För så mycket vet man ju att om det ska fixas så måste man öppna motorhuven.
Förklaring på det handlade om att helt enkelt få karaktären att göra nåt, att inte bara reagera, utan agera. För att det ska vara en huvudperson helt enkelt. Och det var precis vad jag behövde för att kunna få en idé om hur början ska skrivas om i mitt manus. Därför ska jag öppna motorhuven.

5 kommentarer:

carolastromstedt sa...

Här har jag bestämt mig för att hålla motorhuven stängd några dagar. Rädd för att ta bort eller koppla om någon kabel som är viktig. Inväntar hjälp från expert =). Läser tillsvidare.

Malin sa...

Bra tips! Just precis vad jag behövde då jag tycker en av mina pågående texter (är just nu en textslampa och hoppar mellan flera projekt istället för att koncentrera mig på ett) är så himla LAM. Men det beror säkert på att jag inte tvingar karaktärerna agera. Tack för tipset MIa!

Mia Skrifver sa...

Carola: Janå. Om du inväntar experthjälp kan det vara bra att ta taxi en stund.

Malin: You go girl. Också de lamaste ska agera.

Anna Hansson sa...

Haha, vilken härlig liknelse!

Mia Skrifver sa...

Ja. Gillade verkligen den, därför måste den ju delas.