fredag 1 augusti 2014

Pingviner och åter pingviner

Pingviner. Läste i tidningen Skriva (tror jag) att någon (som jag inte minns vem) sa att man ska slänga in en pingvin i sin text.

Och med pingvin menas något som överraskar. Kan, men måste inte vara exakt den där frackförsedda fågeln.

Det är ett gott råd. Ända tills man har sådana mängder av pingviner att det är en koloni. Pingviner med ägg på fötterna dessutom, som de värmer, för att det ska kläckas fler och fler och fler pingviner.

Inga fler pingviner för mig alltså. Jag har pingvinförbud.

Jag ska bara skriva utan att överraska mig med ännu en pingvin. Men andra kan med fördel få några pingviner av mig att slänga in i sin text.

8 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Hahaha, Mia! Jag behöver inga pingviner heller. Snarare någon som rensar bland dem. Men tack för erbjudandet. En annan gång kanske ;)

Heléne (Bokglam) sa...

Gillar pingviner.. Men har nog tillräckligt jag med. Hoppas jag i alla fall.

Kati sa...

Jamen jag skulle kunna behöva ett par stycken, har du några bra? :) vad vill du ha i utbyte?

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Äsch. Hade tänkt att du kunde ha fått ett tjog. De skulle väl må bra mycket bättre där uppe i norr? Tycker ju jag.

Heléne: Låt inte tillräckligt hindra dig, jag skickar alltså gärna över en hög. De är jättegulliga allihop och vill gärna se nya vyer.

Kati: Byteshandel, jaha jaha, du det kunde vara nåt. Det kunde bli verkligt pingvinartat om vi byter mellan chicklit och fantasy. Så absolut. Du får några pingviner med huggtänder tror jag, vad får jag i utbyte?

Skriviver sa...

Skulle nog också verkligen behöva ett par pingviner eller ett tjog. Särskilt några fantastikpingviner med lite huggtänder :) Inte riktigt min grej det där med smarta och lite läskiga överraskningar. Önskar att det vore det, men ibland känns det som om jag skriver lite med tunnelseende och skygglappar. Eller så har jag bara sjukt dålig fantasi trots att jag helt inte vill tro det...

Har dock inte så mycket att byta med. Behöver du lite extra mysiga fikastunder och folk som spontant brister ut i stämsång? Sånt är jag väldigt bra på ;)

/Linda

Mia Skrifver sa...

Fantastiskt! Gärna stämsång och fika. Jag är ändå en nitisk kaffedrickare och ifall nån annan sjunger stämsång så blir det fint - inte min starkaste sida. Jag är alltså väldigt okej med byte. Du har härmed tilldelats en pingvin med huggtänder, och pingvinen har dessutom knivskarpa vingar/armar (vad man nu kallar det på pingviner). Se hur det går om du slänger in den i fantasy. Lycka till.

Skriviver sa...

Tackar!

Får se vad jag kan göra av den då ;)

Mia Skrifver sa...

Det blir nog bra ska du se. Pingviner är ju alltid rätt klädda.