fredag 29 augusti 2014

Puukko och perkele

Fredag! Alltså jag känner just den här fredagen att jag förstår att Robinson Kruse egentligen sa: TGIF.

För alltså vissa fredagar är plötsligt mer fredagar än andra. Och den här är en sån. Hösten liksom bara vräkte igång och med den alla möten och sidouppdrag och fan och hans mormor.

Ändå. Trots allt som ramlar över mig, lyckas ändå, stolt som en tupp, jobba vidare. För imorse, tänkte först, nä nä, idag vill jag ingenting och det är fredag och sånt. Men sen gjorde jag det ändå. Jobbade vidare på blotta Perkele och finsk sisu och bastu och puukko och ja, ni fattar. Alltså möjligen slant puukkon (kniven alltså) lite grann medan jag höll på, men då var det bara Perkele igen och så fortsatte jag.

Va? Ingen fattar vad jag skriver om. Nähe. Jag sa bara att jag liksom petat lite i texten.

Men det finns ju andra förstås som pratar mer sammanhängande, som Fantastisk podd, hah, fick jag det inklämt också. Lyssna på Stockholmsgruppen som talar om Freely flows the blood of those who moralize. En mycket trevlig rubrik det. De har tydligen låtit puukkon slinta i Stockholm också.

2 kommentarer:

carolastromstedt sa...

Nej jag fattade inte mycket där och undrade ett tag om du pratade om puckon :). Men så är det med skrivandet ibland - obegripligt, rörigt och svårfångat. Då ska jag ladda ner nya poddavsnittet. Min podcaster har tydligen inte gjort det fast jag prenumererar på avsnitten.

Mia Skrifver sa...

Det kan man förstås kombinera puukko-pucko. Ja. Jag tror jag ska göra det. Men ja alltså, puukko betyder kniv - tog mig bloggfriheten att använda de lite mer kraftigt klingande finska orden. Du skulle egentligen höra mig säga dem...